خانه‌های تاریخی

کارشناسان صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی برآورد هزینه مرمت خانه های تاریخی را مورد بررسی قرار می دهند و پس از اعلام هزینه‌ها، مدت زمان حق بهره برداری شهرداری از خانه ها مشخص می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در تشریح توافق سازمان میراث فرهنگی و شهرداری شیراز در خصوص مرمت و احیاء خانه های بافت تاریخی این شهر گفت: شیراز دارای ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی است که این بافت بیش از ۴۰۰ بنا شامل امامزاده، مسجد، مدرسه و خانه مسکونی را در خود جای داده است.

وی با اشاره به اینکه برخی خانه‌های مسکونی این بافت تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و برخی دیگر به دلیل قرار گرفتن در بافت، ارزشمند شناخته می‌شود، یادآور شد: بخشی از این خانه های  تاریخی که در مالکیت دولتی است، طی سالهای گذشته مورد مرمت قرار گرفته و با تغییر کاربری به موزه و یا کارگاه صنایع دستی تبدیل شده است.

امیری اضافه کرد: به دنبال همین سیاست کاری، و به منظور ایجاد جریان زندگی و پویایی در بافت تاریخی شیراز، مرمت، احیاء، معرفی و بهره برداری بخش دیگری از بناهای این بافت در جلسه ای که شب گذشته ۳۱ فروردین ماه در استانداری و با حضور مسئولین استانی برگزار شد، طی توافق اولیه به شهرداری شیراز محول شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس ادامه داد: با توجه به محدود بودن اعتبارات سازمان در بخش حفاظت و مرمت و استفاده از ظرفیت سایر نهادها و دستگاه‌های عمومی این اقدام تاثیرگذار اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فهرست خانه‌ها و بناهای قابل واگذاری استان فارس با ارزیابی و نظر کارشناسان اداره کل شناسایی شده است، اضافه کرد: با توجه به آماده بودن پرونده این خانه‌های تاریخی، صورتجلسه توافق سازمان میراث فرهنگی و شهرداری در این جلسه به تایید طرفین رسید.

امیری یادآور شد: طی روزهای آینده کارشناسان صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی، برآورد هزینه مرمت این خانه های تاریخی را مورد بررسی قرار می دهند و پس از اعلام هزینه‌ها، مدت زمان حق بهره برداری شهرداری از خانه ها مشخص می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با تاکید بر اینکه برآورد هزینه، مدت زمان حق بهره برداری از خانه های تاریخی را تعیین می‌کند، افزود: با این اقدام شهرداری، بافت تاریخی شیراز زنده و پویا می شود و انگیزه سرمایه‌گذاری در این منطقه فعالتر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بافت تاریخی هر شهری می تواند به قلب اقتصادی و اجتماعی آن شهر تبدیل شود، امروزه در دنیا بافت‌های تاریخی گران‌قیمت‌ترین مناطق شهری است و ما امیدواریم این اتفاق مثبت به زودی در شهرهای ما هم صورت بگیرد.

امیری با بیان اینکه اکثر ۴۴ خانه تاریخی که برای مرمت و بهره برداری به شهرداری واگذار می شود در محله سنگ سیاه و پیرامون حرم شاهچراغ قرار دارد، افزود: کاربری این خانه‌های تاریخی هنوز مشخص نیست اما بخشی از آنها به عنوان مراکز اقامتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در پایان گفت: براساس صورتجلسه‌ای که به امضای طرفین رسید، تعیین و تنظیم جزئیات توافق طی دو هفته آینده باید مشخص شود.