میراث فرهنگی

رییس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گفت: هم‌اینک یک‌هزار و 60 هتل در کشور داریم که حدود 130 هتل چهار و پنج ستاره هستند، هدف ما این است که برای 11 سال آینده حداقل 400 هتل پنج ستاره در کشور احداث شود تا بتوانیم میزبان 20 میلیون گردشگر باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر روز چهارشنبه در مراسم افتتاح هتل بوتانیک در گرگان افزود: سالانه باید 20 تا 25 هتل پنج ستاره در کشور ساخته شود. قرار است با کمک صندوق توسعه ملی و منابع دیگر تا پایان سال جاری 7 تا 10 هتل پنج ستاره با استاندارد بین‌المللی در شهرهای تهران، مازندران، سمنان و ارومیه ساخته شود.

وی گفت: سهم ایران از درآمد گردشگری در سال 2013 تنها نیم درصد بود، در حالیکه حق کشور ما با داشتن ظرفیت‌های متنوع گردشگری بالای سه درصد است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: در سال 2013 یک میلیارد و 180 میلیون گردشگر به کشورهای مختلف سفر کرده و یک هزار میلیارد و 550 هزار دلار ارزآوری داشتند که سهم ایران از این درآمد تنها نیم‌درصد بود.

معاون رییس جمهور با تأکید بر اینکه ورود 20 میلیون گردشگر خارجی با کسب درآمد 30 میلیارد دلار، افق چشم‌انداز 1404 (2025 میلادی) در حوزه گردشگری است گفت: برای رسیدن به چنین هدفی در بخش‌های مختلف گردشگری باید تلاش کنیم.

سلطانی‌فر افزود: تحریم‌ها موانع زیادی برای ما ایجاد کردند، به طوریکه ناوگان هوایی و پروازهای ما به سایر کشورها با مشکلات زیادی مواجه شده است؛ در شرایط حاضر 40 درصد ناوگان هوایی ما زمین‌گیر هستند و پروازهای مستقیم به برخی از شهرهای کشورها نداریم.

وی با تأکید بر وجود جاذبه‌های متعدد گردشگری مذهبی در کشور خاطرنشان کرد: هم اینک حدود 50 درصد از گردشگران ورودی ما با هدف زیارت اماکن مقدسه به شهرهای مشهد، قم و شیراز وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه گردشگری مذهبی در کشور نیازمند توجه ویژه است افزود: ایران کانون گردشگری حلال است و ما امکانات بسیار خوبی در این زمینه داریم، اگر امکانات تفریحی و سرگرمی بانوان را بیشتر کنیم کانون اصلی گردشگری حلال خواهیم شد.

سلطانی‌فر همچنین گفت: در حال حاضر کشورهای غیرمسلمان به دنبال جذب گردشگران مسلمان هستند، زیرا گردشگری حلال رشته‌ای است که کشورهای غیرمسلمان هم به آن توجه می‌کنند.

وی گردشگری را موتور محرکه خروج کشور از رکود اقتصادی دانست و یادآور شد: با عزم و اراده جدی می‌توان به اهداف خود در این بخش دست پیدا کرد.

معاون رییس‌جمهور در ادامه یادآور شد: گردشگری در دنیا حدود 10 تا 11 درصد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

سلطانی‌فر به رضایت گردشگران اشاره کرد و گفت: طبق آمار یک توریست راضی می‌تواند چهار نفر را به کشوری که سفر کرده جذب و هر توریست ناراضی می‌تواند 15 تا 17 نفر را از سفر به آن کشور منصرف کند.

وی افزود: بر اساس آماری که با رصد رسانه‌های خارجی به دست آوردیم، بیش از 99 درصد گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند بعد از بازگشت و مصاحبه با رسانه‌ها، برخلاف تبلیغات منفی رسانه‌های صهیونیستی که فضای ایران را ناآرام نشان می‌دهند مبلغ و مروج کشور ایران می‌شوند.

سلطانی‌فر در ادامه به جذابیت‌های مناطق مختلف کشور برای گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: جاذبه‌های طبیعی استان‌های شمالی برای کشورهای عربی قابل توجه است و جاذبه‌های فرهنگی تاریخی نیز مورد توجه کشورهای اروپایی است، کویر که قبلا فکر می‌کردیم یک تهدید است امروز برای ما به یک فرصت تبدیل شده و بسیاری از اروپایی‌ها خواهان ماندن در کویر و بهره‌مندی از آرامش آن هستند.

وی تصریح کرد: دولت فعلی با حفظ منافع ملی، رویکرد مناسبی با تمام کشورهای دنیا دارد و این باعث شده نگاه دنیا به یک نگاه منطقی تغییر کند و گرایش کشورهایی مثل کانادا، استرالیا و اروپا برای سفر به ایران بیشتر شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس گفت: سفیر ما در آلمان اعلام کرد درخواست آلمانی‌ها برای سفر به ایران افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: طبق آماری که ارایه شده روزانه 500 تقاضا برای صدور ویزا داریم. در پنج ماهه اول سال 93 برای آلمانی‌ها 10 هزار ویزا صادر شده است، در حالیکه در سال گذشته در همین مدت تنها 2 هزار و 800 ویزا صادر شد. این نشان می دهد درخواست سفر به ایران از سوی آلمانی‌ها حدود چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در کشور اسپانیا و چین این میزان دو برابر شده و در تمامی کشورها شاهد رشد چشمگیری برای سفر به ایران اتفاق افتاده است.

سلطانی‌فر سپس به موضوع سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: رغبت و گرایش از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری افزایش پیدا کرده است. گروه‌های هتل‌ساز خارجی طی چهار ماهه گذشته برای سرمایه‌گذاری رایزنی و صحبت کردند و آماده سرمایه‌گذاری هستند.

وی افزود: بخش خصوصی داخلی هم فعال است، حدود 900 پروژه در دست اجرا داریم که حدود 45 درصد کار انجام شده است.

معاون رییس‌جمهور در ادامه گفت: رییس جمهور در صحبت‌هایشان در جمع مردم گلستان به اولین موضوعی که اشاره کردند بخش گردشگری بود. ایشان به این موضوع حساس هستند و با یک نگاه ویژه و رویکرد جدی در این بخش خواسته‌اند تا فعالیت مضاعف انجام دهیم.

وی در ادامه به صدور ویزا اشاره کرد و گفت: در بخش صدور ویزا مشکلاتی داشتیم که خوشبختانه طی یک سال گذشته این مشکلات کمتر شده‌اند. با وزارت امور خارجه همکاری خوبی داریم و همین موجب شد امروزه صدور ویزا با سرعت بیشتری انجام شود و امیدوار هستیم که تا یک سال آینده صدور ویزای الکترونیک فعال شود.