فارس

رئیس جامعه هتلداران استان فارس با اشاره به احیاء هتل آپادانا توسط این مجموعه، از تمایل برای احیاء هتل داریوش در مجموعه تخت جمشید و همچنین برپایی دوباره چادرهای تشریفاتی در این بنای باستانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، «حسن سیادتان»، تخت‌جمشید را بنایی منحصر به فرد در دنیا دانست که باید به پتانسیل‌های آن رسیدگی شود و افزود: سال‌ها بود که به دلیل اهمیت مجموعه تخت‌جمشید به این فکر بودیم که هتل «آپادانا» و هتل «داریوش» در این مجموعه و چادرهای اقامتی متعلق به سال 1350 را به وسیله بخش خصوصی احیاء کنیم تا فضای تخت‌جمشید از خشکی فعلی بیرون بیاید و تبدیل به یک فضای توریستی شود.

او با تاکید بر این‌ که برای روح دادن به هر چیزی باید نخست آن را به هر شکل اصلاح کنیم و شکل دادن به تخت‌جمشید نیز به واسطه این دست فعالیت‌ها باید انجام شود، افزود: در حال حاضر درِ هتل آپادانا بعد از سال‌ها به روی گردشگران باز می‌شود، اما ما در همین مجموعه هتل داریوش را نیز داریم که 37 سال است درهای آن روی گروه‌های توریستی و حتی ایرانی بسته و حالت متروکه پیدا کرده است.

وی گفت: ما با احیاء این دو هتل و بر پا کردن چادرهای تشریفاتی که از سال 1350 در این محوطه هستند، می‌توانیم فضای بهتری برای گردشگران ایجاد کنیم.

«سیادتان» با اشاره به اینکه جامعه هتلداران فارس از گذشته به دنبال احیاء هتل آپادانا بود، توضیح داد: ما می‌توانیم مدعی شویم که مرمت هتل آپادانا به صورت بسیار تخصصی انجام شده است. این هتل مجموعه‌ای است که سال 34 افتتاح شده و قطعا با پیر شدن بنا نیاز به مرمت اصولی داشت. به همین منوال امیدواریم که بخش خصوصی بتواند بقیه ظرفیت‌های تخت‌جمشید را نیز مانند هتل آپادانا احیاء کند.

رئیس جامعه هتل‌داران استان فارس با بیان این‌که هتل آپادانا در زمان تحویل توسط این صنف تبدیل به ویرانه شده بود، بیان کرد: قبل از این به صورت کاملا غیراصولی روی این هتل کار شده بود. بنابراین بسیاری از متخصصان معتقد بودند که احیاء این بنا بسیار سخت است. اما به هر حال ما توانستیم در مدت کمتر از 9 ماه این کار را انجام دهیم و تا اینجا مبلغی معادل یک میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده، اما هنوز نیازمند اختصاص اعتبارات دیگری برای راه‌اندازی مکان‌هایی مانند کافی‌شاپ و رستوران سنتی هستیم.

وی بیان کرد: احیاء هتل آپادانا توسط جامعه هتلداران بیشتر از ابعاد مادی دارای وجوه فرهنگی است و به دلیل علاقه مجموعه به شانیت ایرانی و بناهای باستانی منطقه انجام شده است. به هر حال گردشگر نیاز دارد که پس از بازدید از مجموعه تخت‌جمشید به یک جای مناسب برای استراحت و تجدید قوا در همان نزدیکی برگردد که چنین مجموعه‌ای در این منطقه وجود نداشت.

به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء، «سیادتان» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ایران کار واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با هدف احیاء، دیر آغاز شده است، گفت: نهادهایی مانند صندوق احیاء در بسیاری از کشورهای پیشرفته از سال‌های گذشته وجود دارد و موفق هم بوده‌اند.

این فعال صنعت گردشگری افزود: برای بحث احیاء بناهای تاریخی هیچ راه و گزینه‌ای بهتر از صندوق احیاء وجود ندارد. بهترین گزینه برای ما در این حوزه این است که بخش خصوصی و دولتی از طریق صندوق احیاء با هم به شراکت برسند و بناهایی که در حال تخریب هستند، را نجات دهند.

او همچنین از ورود نخستین گروه گروه گردشگران خارجی به هتل آپادانا خبر داد و افزود: پس از بازگشایی مجدد هتل آپادانا نخستین مهمانان این هتل از کشور کانادا وارد این مجموعه شدند.

به گزارش ایسنا، هتل آپادانا در تخت‌جمشید به دلیل قرار گرفتن در سایت تاریخی تخت جمشید به عنوان یک مجموعه اقامتی منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود. این مجموعه که از چند سال گذشته  در اختیار بهره‌بردار خصوصی بود اما براساس تعهد از آن استفاده نشده بود، سال گذشته توسط صندوق احیاء برای احیاء و بهره‌برداری به جامعه هتلداران استان فارس تحویل داده شد