هتل‌ها

مدیرعامل شرکت هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی میزان هزینه بهسازی این گروه از هتل‌ها را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن قریب مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۳۱ شهریور نشست خبری در رابطه با این گروه از هتل‌های گسترده و قدیمی در کشور، گفت: بیشتر هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی سه ستاره و مختص به اقشار متوسط جامعه هستند، اما هتل‌های یزد، اصفهان و شیراز بیشتر در ردیف هتل‌های پنج ستاره قرار دارند.

وی گفت: در برخی از این هتل‌ها کارهای بسیار خوبی شده که می‌توان به آنها «هتل‌ موزه» گفت. مانند هتل‌های دامغان، بوشهر و یا هتل یزد. این هتل‌ها معمولا در بهترین نقاط شهر واقع‌ شده‌اند که از معماری بومی در طراحی آنها بهره برده شده است.

قریب در پاسخ به موضوعی مبنی بر اینکه بسیاری از هتل‌های جهانگردی از خدمات پذیرایی مناسبی برخوردار نیستند و حتی برخی از هتل‌های سه ستاره جهانگردی به دلیل قدمت زیاد آنها، رو به فرسایش قرار گرفته‌اند، گفت: برخی از این استهلاک‌ها دست ما نیست و برخی از خدمات را باید جبران کنیم. برآورد بودجه برای بهسازی واحدهای موجود در گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی ۱۵۰ میلیارد تومان است تا بتوانیم این مجموعه‌ها را به هتل‌های سه ستاره مقبول بین‌المللی برسانیم. مکاتبات آنها آغاز شده و در صدد هستیم که تائیدیه سازمان میراث فرهنگی را برای معرفی به صندوق توسعه ملی بگیریم.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا در ۱۰ مقصد گردشگری کشور، اهداف توسعه‌ای خود را اجرا کنیم مانند شهرهای یزد، اصفهان، شیراز، لاهیجان، برخی از شهرهای نقاط شمالی کشور و برخی از شهرهای آذربایجان. همچنین ۱۰ هتل ۲۵۰ اتاقه را طی سه سال آینده در برنامه توسعه‌ای خود داریم تا ظرفیت این گروه را به ۱۰ هزار تخت برساند. ما هدفگذاری‌مان را بر اساس اقتصادی بودن طرح‌ها در چشم‌انداز ورود مسافر داخلی و خارجی ترسیم کرده‌ایم. در بسیاری از شهرها، هتل داریم ولی این هتل‌ها هیچ وقت به ظرفیت اقتصادی مناسبی نرسیده‌اند. اما در برخی دیگر از شهرها هتل ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم ظرفیت ورودی را متوازن کنیم. مسلم است که چون این مجموعه‌ها بیش از چهار دهه فعالیت داشته‌اند، مستهلک شوند. با این حال با چهار شرکت بین‌المللی در تفاهم هستیم که بتوانیم در همکاری با برندهای بین‌المللی فعال شویم. این برندهای بین‌المللی بیشتر در گرید هتل‌های سه ستاره فعالیت می‌کنند.

قریب گفت: ۱۰هزار نفر در سال گذشته مسافر خارجی این گروه از هتل‌ها بوده‌اند. می‌دانیم که آمارشان بسیار پایین است اما این افراد بیشتر مسافر شخصی بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در پاسخ به سئوالی درباره آماده‌سازی هتل‌ها، گفت: استانداردسازی چند سال است که مسکوت مانده اما به تازگی شنیدیم که در حال اجرایی شدن است. معمولا چون هتل‌ها بر اساس استاندارد ساخته نمی‌شوند، می‌خواهیم بر اساس یک دفترچه به زور آنها را استاندارد کنیم.

وی همچنین خبری را درباره بازنشستگان داد و گفت: مدیرعامل سازمان بازنشستگی به ۹۵هزار نفر از بازنشستگان، کمک هزینه سفر تخصیص داده که ۷۰ هزار نفر از آنها در تورهای گردشگری داخلی شرکت دارند و به ازای ۲۵۰ هزار تومان یارانه سفر به بازنشستگان، تعدادی برای سفر به عتبات عالیات تعلق گرفته است. همچنین به ۱۰هزار نفر برای استفاده از آب‌گرم‌های کشور، یارانه سفر تعلق گرفته است؛ بنابراین ۹۵هزار نفر از بازنشستگان تشویق به سفر شده‌اند که ۲۰ هزار نفر از آنان در هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی اقامت می‌کنند.

قریب افزود: با توجه به تعداد هتل‌هایی که داریم می‌خواهیم تا گروه رستوران‌های زنجیره‌ای ایرانگردی را نیز در کشور ایجاد کنیم؛ به همین دلیل اولین رستوران در ناهارخوران گرگان به مناسبت هفته گردشگری افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در پاسخ به سئوالی درباره سفر – کارت‌های ملی، گفت: از سه میلیون کارت سفر فقط ۳۰۰ هزار کارت فعال است. انتظار داریم سازمان‌های دولتی از این کارت‌ها استفاده کرده و آن را برای کارکنان خود شارژ کنند. الان نقش این سفر – کارت‌ها در حمایت نشدن از سوی نهادهای دولتی است.

وی گفت: اکنون کسانی که سفر کارت‌های خود را شخصاً شارژ کرده‌اند، می‌توانند از حساب خود پول برداشت کرده و یا به آن واریز کنند. اما سفر – کارت‌هایی که توسط نهادهای دولتی شارژ شده، توسط اشخاص قابل برداشت نیست؛ مگر آنکه از آنها در گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی استفاده شود.

قریب درباره استفاده از کارت سفری که معاون گردشگری در نشست خبری خود اعلام کرده بود، گفت: قرار است تورهای اقساطی با ضمانت بیمه ایران راه‌اندازی شود و آن کارت‌ها را نیز در مجموعه هتل‌های ما استفاده کنند. اما تمام این کارت‌ها مستلزم حمایت سازمان‌ها است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: ما می‌خواهیم تا سازمان‌های دولتی به کارمندان خود وام سفر بدهند اما اکنون آنها این کار را انجام نمی‌دهند. حداقل مزایای سفر – کارت ملی این است که کارمندان می‌توانند قسطی به سفر بروند. یکی دیگر از مشکلات ما این است که معاونت گردشگری اعتقادی به کارکرد این سفر – کارت‌ها ندارد.