هتل

رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: تا زمانی که هتلداران نتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، استانداردسازی هتل‌های کشور انجام نمی‌شود.

جمشید حمزه‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر از تخفیف هتل‌ها در برخی از استان‌های کشور خبر داد و گفت: برخی از استان‌هایی که در ایام تابستان مسافر کمتری دارند ده تا ۵۰ درصد تخفیف به مسافران خود می‌دهند. اما همه هتل‌ها آمادگی پذیرش مسافر در ایام تابستان را دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه میزان رضایت از هتل‌ها در چندسال اخیر افزایش یافته و شاهد ارائه شکایت‌های کمتری از سوی مردم هستیم.

حمزه‌زاده درباره استانداردسازی هتل‌ها برای استقبال از مسافران تابستانی گفت: استانداردسازی یک فرایند طولانی است هر کجا که هتلها وضعیت مالی مناسبی داشته اند، در حد توان خود استانداردسازی را انجام داده‌اند مشکل عدم توان مالی آنهاست. با روند فعلی هیچ وفت نمی‌توان گفت که هتل‌ها صد درصد استاندارد شده‌اند. رعایت مواردی که کارشناس ارزیاب در هتل‌ها اعلام می‌کند، مستلزم توان مالی است. اما اکنون بسیاری از هتلها در پرداخت حقوق کارکنانشان هم عاجز مانده اند.

وی تنها راه استانداردسازی هتل‌ها را کمک دولت به هتلداران در قالب تسهیلات بانکی دانست و گفت: تا زمانی که این کار انجام نشود، استانداردسازی نیز صورت نمی‌گیرد. با این حال برخی از گروه‌های هتلداری که از مشکلات مالی کمتری دارند، در حد و توان خود استانداردسازی را انجام داده اند.

حمزه زاده درباره تعیین نرخ هتلها براساس استانداردسازی آنها نیز گفت: تعیین نرخ اتاق هتل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد حتی نمی توان رده قیمت‌ها را مشخص کرد چون هتل هر شهری با شهر دیگر و ستاره آن متفاوت است. به عنوان مثال نرخ اتاق هتلی که در تهران و موقعیت مناسبی شهری قرار گرفته با نرخ اتاق هتلی در بندرعباس متفاوت است.

به گفته حمزه‌زاده اکنون در کشور یک هزار و ۱۰۰ هتل دو تا ۵ ستاره وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۳۵ هتل ۵ ستاره هستند. در چند سال اخیر تنها ده هتل به مجموعه هتل‌های کشور اضافه شده است که از این تعداد می‌توان به افتتاح چند هتل در مشهد اشاره کرد.