هتل

مدیرکل دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پرونده‌ی ساخت دو هتل در حریم بناهای تاریخی «باغ نادری» مشهد و «ارگ کریم‌خانی» شیراز هنوز در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، نزدیک به دو سال پیش یعنی اواسط آبان‌ماه سال 92 خبر رسید که در ضلع جنوبی «باغ نادری» در مشهد،‌ هتلی سه‌ستاره (نصرت) با ارتفاع حدود 45 متر ساخته شده، هتلی که روزهای اول فقط اسکلت یک ساختمان بود، اما پس از مدتی، هر روز لایه‌های بیشتری این اسکلت را پوشاند و هیچ قانونی به دلیل زیرپا گذاشتن ضوابط میراث فرهنگی و از بین بردن حریم منظری بنای تاریخی «آرامگاه باغ نادری»، ساخت آن را متوقف نکرد، تا امروز که ساخت آن نهایی شده؛ اما به نظر می‌رسد در حال حاضر اجازه‌ی آغاز بهره‌برداری ندارد تا وضعیت صدور مجوزهایش مشخص شود.

از سوی دیگر در شرایطی که هنوز برای آن پرونده تعیین تکلیف نشده بود، شنیده شد که یک مجوز دیگر از سوی سازمان میراث فرهنگی برای ساخت هتلی با همین مشخصات در شیراز و در حریم «ارگ کریم‌خانی» صادر شده و حالا هتل آسمان هم خطری جدی برای «ارگ کریم‌خانی» محسوب می‌شود.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که رحمت‌الله رئوف، مدیر کل دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از اعلام دعوی نسبت به این ساخت‌وسازها به ایسنا خبر داد.

او در آن زمان مطرح کرد؛‌ «کسانی که تسهیلات برای ساخت هتل در حریم بناهای تاریخی توسط سرمایه‌گذاران را فراهم کرده‌اند، خود باید رضایت مالکان هتل‌ها را برای کاهش ارتفاع هتل بگیرند.»

وی همچنین گفته بود: «در حال حاضر آرای صادرشده در این زمینه محرمانه است تا زمانی که رأی قطعی صادر شود،‌ اما تاکنون جمعی از افراد مرتبط با موضوع در هیأت تخلفات بازجویی شده‌اند.»

این در حالی است که رئوف پس از گذشته حدود 3 ماه از صحبت‌های اولیه‌اش در این زمینه هنوز تاکید دارد که پرونده‌ی ساخت این دو هتل در حریم دو بنای تاریخی و ارزشمند شیراز و مشهد در دست پیگیری و بررسی است.

وی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: علیه مالک هتل «نصرت» که در حریم بنای تاریخی «باغ نادری» در مشهد اقدام به ساخت‌وساز کرده و همچنین هتل «آسمان» که در حریم عمارت کریم‌خان زند در شیراز ساخت‌وساز کرده طرح دعوی کرده‌ایم و دفتر حقوقی میراث فرهنگی در حال پیگیری آنهاست.

او ادامه می‌دهد: مالکان این دو هتل از شهرداری پروانه گرفته‌اند، در حالی که مراحل صدور پروانه و موافقت با ایجاد آن‌ها در حریم آثار تاریخی از مصادیق و قوانین جرم محسوب می‌شود، به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی توسط هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری، کسانی را که با صدور پروانه ساختمانی مرتبط بوده‌اند شناسایی کرده و اکنون مراحل بررسی و بازجویی از آن‌ها ادامه دارد.

وی تاکید می‌کند: برخورد اداری علیه کسانی را که به دنبال ایجاد این دو هتل بوده‌اند و با پرداخت وجوه غیرقانونی مجوز گرفته و ساخت‌وساز کرده‌اند در دستور کار داریم.