تپه تاریخی
سرپرست تیم کاوش تپه تاریخی “تم مارون” از کشف قطعات گلی در این تپه خبر داد و گفت: این کشف باعث شده فرضیه های باستان شناسان درباره کاربرد خط و نگارش درهزاره سوم پیش از میلاد جدی‌تر شود.

سیامک سرلک سرپرست تیم کاوش تپه تاریخی “تم مارون” به خبرنگار مهر گفت: در جریان فصل چهارم کاوش های تپه تاریخی “تم مارون” علاوه بر کشف آثاری از دوره سوم هزاره پیش از میلاد، مالک تپه تاریخی تم مارون سند عرصه چهار هزار متر مربعی این محوطه را به نام سازمان میراث فرهنگی زد و این سند را اهدا کرد.

وی توضیح داد: تپه تاریخی تم مارون شهرستان رودان در مالکیت بخش خصوصی قرار داشت و ما در سه فصل گذشته تمام تلاش خود را کردیم تا مالک عرصه این محوطه تاریخی را در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان قرار دهد تا اینکه بالاخره بعد از 11 سال موفق به این کار شدیم و مالکی که چندین بار از سازمان میراث فرهنگی شکایت کرده بود، با صحبت های تیم کاوش و باستان شناسان نه تنها به دوستدار میراث فرهنگی تبدیل شد بلکه عرصه چهار هزار متر مربعی این محوطه تاریخی را نیز به نام سازمان زد.

سرپرست تیم کاوش تپه تاریخی “تم مارون” ادامه داد: برای اولین بار است که مالکی حاضر می شود از منفعت خود در عرصه یک محوطه تاریخی بگذرد و زمین بزرگش را منفک و سندش را به اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان اهدا کند به خصوص آنکه وی در مقابل این اقدام هیچ درخواستی نیز نداشته است.

سرلک گفت: علاوه بر این کار، در جریان کاوش های انجام شده، توانستیم اطلاعاتی از بافت استقراری هزاره سوم پیش از میلاد و معماری منجسم به دست آوریم. مدارک به دست آمده از منظر باستان شناسی اهمیت زیادی دارد و نشان دهنده مدیریت های تخصصی در امور اقتصادی، اجتماعی و بازرگانی است مانند کشف مهرها، قطعات سفالی ممهور، شمارنده های گلی، اثر مهر روی قطعات گلی و قطعاتی که برای پلمپ در انبارها و خانه ها استفاده می شد.

وی همچنین از کشف قطعات گلی خبر داد که تیم کاوش این تپه تاریخی را بر کاربرد خط و نگارش در هزاره سوم پیش از میلاد مشکوک کرده است. سرلک توضیح داد: باید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام شود چون این نکته بسیار با اهمیت است.

سرپرست تیم کاوش “تم مارون” گفت: از آنجا که این محوطه در یک ملک خصوصی قرار دارد، مالک زمین ها محافظ خوبی برای آن به شمار می آید ضمن اینکه نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی نیز مرتبا از این محدوده بازدید می کنند.

وی افزود: زمین های این محوطه به باغ تبدیل شده بود و از آن برای کشت و زراعت استفاده می شد با این حال کار کاوش را از سال 86 آغاز کردیم و در این مدت تنها سه فصل کاوش انجام شده بود بعد از این همچنان کاوش ها ادامه می یابد تا شناخت دقیق تری از هزاره سوم و دوم پیش از میلاد در این منطقه به دست آید.

این اثر تاریخی به شماره 7272 در دوازدهم اسفند سال 81 به ثبت فهرست آثار ملی کشور رسید