خانه شهید مدرس پس از سالها با سه میلیارد تومان هزینه مرمت شد و قرار است درهای این خانه که اکنون کاربری موزه و دارالقرآن را دارد، پس از یک افتتاح خصوصی به روی عموم مردم باز شود.

مدرس

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر روز یکشنبه ۱۵ آذر تعدادی از خبرنگاران در محل خانه شهید مدرس جمع شده و از آن بازدید کردند. خانه ای که بخشی از آن با نمایش تعدادی مجسمه و تصاویر مربوط به شهید مدرس و تعدادی اشیای قدیمی حکم موزه را گرفته و بخشی دیگر از آن مانند اتاق جلسات مدرس به دفتر مدیریت و بخشی دیگر از اتاق جلسات او به دارالقرآن تبدیل شده است. هر کسی وارد خانه مدرس می شود سقفی سفید رنگ را خواهد دید که تمام حیاط را پوشانده است. همچنین خبری از درختان تنومند سابق نبود و به جایش یک حوض آب و چندین گلدان قرار داده بودند آن طور که مسئولان این موزه به خبرنگاران گفتند درختان خشک شده بود و موریانه زده بودند و آنها برای آماده کردن حیاط و خرید گلدان ها ۳۰ میلیون تومان هزینه کرده اند.

در برنامه بازدید خبرنگاران از خانه مدرس، امیربهرام پیمان مدیر پروژه خانه، پس از پخش کلیپی درباره شهید مدرس گفت: ما همه بازدیدکنندگان را به حوضخانه دعوت کرده و مستند ۱۵ دقیقه ای را درباره شهید مدرس نمایش می دهیم چون این روال تمام موزه های دنیا است.

سپس مرتضی نجفی قدسی مسئول دارالقرآن امام علی(ع) که خانه شهید مدرس یکی از شعبه های این دارالقرآن نیز شده است، بیان کرد: بخشی از این خانه به عنوان موزه و بخشی دیگر به عنوان دارالقرآن مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که ایشان به پسر خود وصیت کرده بودند که نماز  و  قرآن را ترک نکند و آن را پشت جلد قرآنی نوشته بودند، بخشی از این خانه را به عنوان دارالقرآن و دفتر مرکزی دارالقرآن امام علی(ع) مورد استفاده قرار دادیم.

وی گفت: این خانه در عین حال که محل زندگی شهید مدرس بود، برکات علمی و معنوی ایشان را نیز با هم داشت. ما پس از آنکه باخبر شدیم سازمان میراث فرهنگی سال ها است که می خواهد این خانه را مرمت کند، اما بودجه ندارد با مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران صحبت کرده و اعلام آمادگی کردیم که این خانه را در تملک قرار داده و مرمت کنیم.

نجفی قدسی با بیان اینکه موسسه دارالقران امام علی(ع) ۴ سال پیش هم خانه علامه طباطبایی را در قم خریداری و طی یک سال مرمت کرده است ادامه داد: شهید مدرس در تبعیدگاه خود نامه ای نوشته و خانه را به پسرش واگذار کرده بود. ما متن آن را در سایت دارالقرآن نیز قرار داده ایم. این خانه تا سال ۱۳۳۵ در اختیار فرزندش بود و به احمد کتابچی، ناشر کتاب های اسلامیه فروخته شد. سازمان میراث فرهنگی این ارتباط را برقرار کرد تا بتوانیم با ورثه مذاکره کرده و این خانه را بخریم. یک سال و نیم پیش بازدیدی از این خانه داشتیم. این خانه مخروبه بود. همان روز به رئیس موسسه دارالقرآن موضوع خریداری و مرمت آن را اعلام کردیم، بلافاصله کارها پیش رفت و تمام مراحل مرمت و بازسازی تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد.

وی افزود: از سوی دیگر وجهه قرآنی این خانه در بخش آموزش و ترویج نیز ادامه خواهد یافت و از اساتید آموزش های قرآنی استفاده خواهیم کرد و پس از افتتاح رسمی آن، این خانه برای بازدید مردم گشایش می یابد.

هنوز نرخ بلیت و زمان افتتاح رسمی مشخص نیست

وی در مورد اینکه بلیت  این خانه به چه قیمتی فروخته خواهد شد، گفت: جزئیات آن هنوز تصمیم گیری نشده است، می خواهیم این خانه برای بازدید دانش آموزان و گروه های دانشجویی باز باشد. قصد کسب درآمد نداریم. اینجا ۷ میلیارد تومان هزینه کرده ایم که ۴ میلیارد تومان آن صرف خرید ملک و ۳ میلیارد تومان هزینه بازسازی آن شده است.

پیمان مدیر پروژه خانه مدرس در ادامه این بازدید بیان کرد: دارالقرآن یک موسسه خصوصی است و پس از خرید این مکان از بهمن ماه سال گذشته کارهای اجرایی مرمت آن آغاز شد. این خانه دارای بخش اصلی، محل تدریس و حیاط  اتاق های ملاقات بوده است. همچنین بخشی از این خانه نیز که محل زندگی خواهر شهید مدرس بوده، به عنوان دارالقرآن استفاده می شود. ما با مشاوران متخصص در زمینه موزه و اسناد صحبت کرده و مشورت گرفتیم. در بخشی از این بنا به زندگی ایشان پرداختیم و در بخش دیگر دارالقرآن را فعال کردیم. در موزه به معرفی شخصیت و زندگی شهید مدرس پرداخته ایم. همچنین مدارک و تصاویری را نیز جمع آوری کرده و به نمایش درآورده‌ایم.

وی درباره زمان افتتاح این خانه نیز گفت: خانه شهید مدرس قرار بود در سالروز شهادت ایشان افتتاح شود، اما این کار به تعویق افتاد. مراسم افتتاح خصوصی این خانه با حضور رئیس دفتر ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و پس از یک افتتاح رسمی، بازدید از این خانه برای عموم مردم امکان پذیر می شود.

پیمان درباره درختان حیاط این خانه نیز گفت که برخی از این درختان سوخته ، برخی موریانه خورده و برخی خشک شده بودند و درخت زنده ای وجود نداشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا قرار نیست وسایل دیگری به قسمت موزه ای این خانه اضافه شود، بیان کرد: از شهید مدرس شی مستندی نمی توان پیدا کرد. یک موزه در کاشمر به ایشان اختصاص دارد که وسایل آن خیلی سندیت ندارد. ما نمی توانستیم شی پیدا کنیم جز متونی که در مجلس و یا عکس های تاریخی. خانواده ایشان هم چیزی نداشتند که به ما بدهند، اما از توضیحات شفاهی آنها استفاده کردیم. تنها چیزی که از شهید مدرس باقی مانده دلنوشته های ایشان در زندان خواف بوده که آن هم منتشر شده است. دست نوشته های ایشان را نتیجه دختری شهید مدرس به مرکز اسناد فرستادند و ما کپی آن را به نمایش گذاشتیم.

پیمان افزود: اشیای دیگر مانند قلمدان نیز متعلق به زمان شهید مدرس بوده و آنها را هم در معرض بازدید قرار داده ایم. غیر از آن مجسمه های مربوط به ایشان و جوانی هایشان و شخصیت های مرتبط با شهید مدرس را هم در این خانه به نمایش درآورده ایم.

در ادامه این برنامه حشمتی، مسئول مرمت خانه شهید مدرس در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا حیاط این خانه مسقف شده، گفت:  این خانه دارای اتاق های کوچکی است و برای برگزاری مراسم های مرتبط با دارالقرآن و مسابقات قرآنی به فضای بیشتری نیاز بودبه همین دلیل این حیاط را مسقف کرده و حتی ممکن است در ایام سرد سال دور تا دور آن را چادر بزنند در هر صورت این سقف و پایه هایش به بنا آسیب نزده و هر زمان که بخواهیم می توانیم آن را برداریم.

مسئول مرمت خانه شهید مدرس درباره پرونده ثبتی این خانه گفت: خانه شهید مدرس هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نشده است، اما این خانه در بافت تاریخی و ثبت شده اودلاجان قرار دارد و مرمت کامل این خانه می تواند الگویی برای خانه های دیگر باشد.