بهداشت

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: کارگاههای آموزشی میراث ناملموس در معاونت طب سنتی وزارت بهداشت برای آشنایی مسئولان مربوطه با روند تهیه پرونده های ثبت جهانی برگزار می شود.

فرهاد نظری به خبرنگار مهر گفت: از امروز (سیزدهم مرداد ماه) کارگاه آموزشی در وزارت بهداشت با هدف آگاهی افزایی در حوزه میراث ناملموس برگزار شده است تا بدنه مربوطه این وزارت خانه با مقوله میراث ناملموس بیشتر از قبل آشنا شود چرا که سال گذشته پرونده طب سنتی تهیه شد اما یونسکو آن را نیازمند اصلاح دانست و برگشت داد. چون یکی از دلایل این بود که تهیه کنندگان این پرونده کمتر با مقوله میراث ناملموس آشنا بودند.

دفتر ثبت آثار تاریخی و مرکز مقوله ۲ میراث ناملموس این کارگاههای دو روزه را با همکاری اداره کل تعالی طب سنتی برای کارشناسان مربوطه در معاونت طب سنتی وزارت بهداشت برگزار می کند و همه موارد مربوط به یک پرونده ثبت جهانی آموزش داده می شود. هدف از برپایی این کارگاهها کلان تر از تهیه پرونده است.

وی از بازنگری پرونده طب سنتی خبر داد و گفت: مشکلات این پرونده با همکاری وزارت بهداشت رفع خواهد شد اما پس از آن مقوله پاسداری از طب سنتی، اشاعه ارزش های آن و تبیین مردم با این میراث ناملموس بسیار اهمیت دارد که جزو اهداف کلان این کارگاههای آموزشی است با این حال اصلاح پرونده و چگونگی ثبت آن بخشی از موضوعات طرح شده در کارگاه است.

نظری گفت: درصدد هستیم برای ارگانها و وزارت خانه های ذی ربط، سازمانهای مردم نهاد و دستگاههای غیر دولتی نیز چنین کارگاههایی را برگزار کنیم.