محمد حسن طالبیان

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه خوشحالیم با انتشار اخبار، حساسیت به میراث فرهنگی خوزستان بیشتر شد، گفت: اینکه چرا حریم چغامیش در فهرست میراث ملی ثبت نشده برای ما هم جای سوال است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور پس از برگزاری مراسم بزرگداشت روز موزه‌ها و آغاز هفته میراث فرهنگی در یک نشست خبری درباره اتفاقات رخ داده در تپه‌های تاریخی چغامیش توضیحاتی داد و گفت: من در سفر بودم که این خبر را به من دادند گفتم بعید است تپه چغامیش تسطیح شده باشد. من آنجا را مثل کف دست می‌شناسم با این وجود ممکن است کشاورز اطراف آن فعالیت هایی کرده باشد و مجموعه میراث خوزستان در این زمینه حواسشان را جمع نکرده باشند به مدیر کل استان گفتم پیگیری کنید آنها هم پاسخ دادند تپه فضیلی ۲ تسطیح شده گفتم هر چه که هست باید به دادگاه درباره این تخریب شکایت کنید حتی اگر تپه ماهور در آن محدوده تسطیح شده باشد چون تعداد زیادی از تپه ها در سال های اخیر توسط شرکت های کشاورزی تسطیح شده بود.

وی افزود: هر زمان که ماشینی از آنجا رد می شد همکاران پیگیری می‌کردند و اکنون نیز باید این مراقبت به خوبی انجام می‌شد. همکاران در استان خوزستان گفتند کسی از سازمان میراث فرهنگی استعلام نگرفته مجوزی هم برای این کار ندارد بنابراین به آنها گفتم حتما باید این شکایت پیگیری شود بلاخره انجام شد ضمن اینکه گروه هایی از آنجا بازدید کردند و گفتند که کشاورز اعلام کرده در قبال این کار پول پرداخت کرده است. با دکتر چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی صحبت کردم قرار شد شخصا در این محوطه حضور پیدا کند. ما تیمی را برای بازرسی از آنجا آماده کردیم ولی به تعطیلات خوردیم با این حال این تیم قرار است سه شنبه صبح از آن منطقه بازدید کند.

طالبیان گفت: کسی در رابطه با این موضوع از من سوالی نپرسید در همین حال خبرنگاران واکنش نشان داده و گفتند موضع سازمان میراث فرهنگی را مدیر روابط عمومی این سازمان با انتشار بیانیه ای پرخاشگرایانه اعلام کرده بود و آن را به همه رسانه ها نیز فرستاد.

در پاسخ به این موضوع طالبیان افزود: ما خوشحالیم که چنین اخباری منتشر شد چون حساسیت جامعه و مردم نسبت به میراث فرهنگی بخصوص خوزستان بیشتر شده است در صورتی که قبلا این طور نبود اما تا زمانی که موضوع از مسیر کارشناسی خارج شود من نمی توانم سخنی گویم می بایست سند داشته باشم. پس تصمیم گرفته شد که تمام جوانب را بررسی کرده و همان موقع اعلام کنیم. مشخص است که باید درباره این موضوع حساس باشیم. شاید بخشی از این حساسیت درباره برگشت اشیای تاریخی چغامیش به ایران باشد ولی اینکه چرا چغامیش و ۱۸ هزار محوطه باستانی آن حریم ندارد برای ما هم سوال است و ما نگران آن هستیم چون باید نقشه های آن تعیین شود.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: جندی شاپور نیز معضلات و مشکلات خود را دارد ما محدودیت اعتبار، امکانات و نیروی انسانی داریم. اینکه چرا حریم چغامیش ثبت نشده برای ما هم سوال است. تلاش می‌کنیم که از این به بعد پرونده های ثبتی که به دست ما می رسد حریم شان را نیز با هم ثبت کنیم. این مشکلی است که تاکنون گرفتارش داریم با این حال سال گذشته ۴۰۰ حریم از جمله شوش ثبت شد.  حریم چغامیش نیز در دستور کار ثبت قرار گرفته است.

طالبیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره خبر رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم گرامیداشت روز موزه ها و اینکه نمایشگاه هفت هزار سال تاریخ هنر ایران در کشورهای خارجی همانند چند سال پیش برگزار می شود گفت: من درباره این خبر اطلاع زیادی ندارم ولی مدت ها پیش از ما خواستند که شی تاریخی پنه لوپه را در ایتالیا به نمایش بگذاریم. تصمیم گرفته شد که در قبال نمایش این اثر تاریخی سه مجسمه از ایتالیا در ایران نمایش داده شود.

وی افزود: ما در این زمینه مشکل بیمه داشتیم به هر حال تفاهم نامه برد- برد را نوشتیم و قرار شد اواخر تابستان این سه مجسمه به ایران بیاید. نگاهمان این است که شرایط را به نفع کشور ایجاد کنیم. قرار است حتی نمایشگاه آثار تاریخی مکزیک در ایران نیز برپا شود. گفتیم اول شما باید نمایشگاهی در ایران برپا کنید تا ما بتوانیم به آن پاسخ دهیم. شورای راهبردی موزه ها که افراد مختلفی در آن حضور دارند تشکیل شده است و نظرشان این است که نمایش اشیا می تواند دو طرفه انجام شود و اشیا هم سنگ و هم سطح به ایران بیاید اگر چنین اتفاقی انجام شد ما این نمایشگاه ها را ادامه می دهیم در هر صورت باید منافع ایران در نظر گرفته شود. موزه های دنیا به دنبال تعامل با ایران هستند. می توانیم تبادل فرهنگی با کشورهای دیگر داشته باشیم و در مقابل نمایش اشیا تاریخی ایران در کشورهای خارجی آنها نیز اشیایی را به ایران بیاورند.

وی درباره ثبت جهانی میراث طبیعی و ثبت تالاب هورالعظیم گفت: ما در بحث ثبت میراث طبیعی خاطره عدم همکاری دستگاه های مختلف را در ثبت جنگل های حرا داشتیم. از زمانی که خانم ابتکار به سازمان محیط زیست آمدند از جهاد کشاورزی کارشناسان و سازمان میراث فرهنگی خواستیم تا هماهنگی بین سه مجموعه به وجود آید به همین دلیل بود که توانستیم بیابان لوت را برای ثبت در فهرست میراث طبیعی آماده کنیم. ثبت هورالعظیم نیز مهم است.