همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: درآمد حاصل از حضور گردشگران خارجی در استان 10 میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه همدان، «ریحان سروش مقدم» با بیان اینکه متوسط اقامت گردشگران خارجی در همدان 1.5 روز بوده است، اظهار کرد: تعداد گردشگران خارجی در تابستان دو هزار و 323 نفر و در شش ماهه اول سال جاری پنج هزار و 791 نفر بوده است.

وی از افزایش 21 درصدی تعداد گردشگران داخلی و 200 درصدی گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: تعداد مسافران در شش ماهه اول امسال یک میلیون و 900 هزار و 960 نفر و در تابستان یک میلیون و 215 هزار و 247 نفر بوده است.

وی ادامه داد: گردشگران مقیم در تاسیسات در تابستان 830 هزار نفر و در شش ماهه اول سال جاری یک میلیون و 382 هزار و 247 نفر بوده است.

وضع گردشگری در همدان خوب نیست

سروش مقدم در ادامه اظهار کرد: وضع گردشگری استان خوب نیست و با مشکلاتی مواجه هستیم هر چند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به ما ربطی ندارد.

وی تصریح کرد: برای تهیه نقشه راه گردشگری در استان لازم است افرادی که در این حوزه نقش دارند فعال شده و برنامه جامعی در نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان همدان دارای دو هزار و 400 تخت در حوزه مهمانپذیر و هتل است که با این تعداد نمی‌توان ادعای محوریت گردشگری را داشت؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

سروش مقدم افزود: رویکردهای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بسیار بالاست، به طوریکه در حال حاضر دو هتل پنج ستاره در همدان در مرحله ساخت است و می‌تواند با هتل‌های کشور رقابت کند.

وی تاکید کرد: هتل‌ها در استان همدان باید با شیوه‌های سنتی و با بکارگیری طراحی و معماری‌های سنتی ساخته شوند و یا از بناهای سنتی به عنوان هتل استفاده کرد، به طوریکه استفاده از این نوع زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری یک شیوه مدرن است.

شهرستان تویسرکان هتل ندارد

وی به نبود هتل در شهرستان تویسرکان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت کافی در این شهرستان برای احداث هتل اقداماتی صورت گرفته است، به طوریکه یک هتل نیمه‌کاره در تویسرکان در حال احداث است که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سروش مقدم همچنین از ایجاد سامانه‌ای برای جلوگیری از دخل و تصرف در بناهای تاریخی استان خبر داد و تصریح کرد: بخشی از هویت و اصالت فرهنگی کشور و استان همدان بناهای تاریخی هستند که اگر از دست بروند و یا به علت ثبت نشدن، تعمیر و مرمت نابود شوند در اصل امانت آیندگان را نابود کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری توسعه جوامع را شعار روز جهانی جهانگردی در سال جاری دانست و گفت: برای جهانی شدن باید بر برگزاری برنامه های با کیفیت متمرکز شد.

سهم صنعت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در اشتغالزایی استان 3.4 درصد است

به گفته سروش مقدم، سهم صنعت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در اشتغالزایی استان همدان 3.4 درصد بوده و افق چشم انداز 10 ساله 25 درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: جذب 20 میلیون نفر گردشگر و درآمد چهار تا پنج میلیارد دلار از این صنعت در افق 1404 دیده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: متاسفانه با توجه به اینکه جذابیت‌های موجود در استان برای ما بدیهی است، نتوانستیم آنچنان که باید جذابیت‌ها، اماکن و بناهای تاریخی استان در عرصه گردشگری را به مخاطبان بشناسانیم.

وی به بومی‌شناسی در بحث عشایر اشاره کرد و افزود: از این طریق می‌توان سنت گذشته را حفظ کرد، همچنین باید به حمام‌های قدیمی که با ارزش هستند بیش از پیش پرداخت.

وی در بخش دیگری یکی از مشکلات موجود در سازمان میراث فرهنگی را ابلاغ دیر هنگام اعتبارات عنوان کرد و گفت: در ماه‌های گذشته دو میلیارد و 800 میلیون تومان در حساب اداره کل بود که همگی تعیین تکلیف شد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی قصد خرید و فروش حاشیه ندارد، خاطرنشان کرد: مدیرکل اسبق جزو مفاخر اداره کل است و قرار نیست با او دشمنی شود.

سروش مقدم در ادامه درباره جشنواره تابستانی اظهار کرد: جشنواره تابستانی امسال تغییراتی نسبت به سال گذشته داشته، به طوریکه به علت نبود اسپانسر و کمبود اعتبارات برنامه‌های کمتری اجرا شد اما از کیفیت بهتری برخوردار بود.

میراث فرهنگی، متولی برگزاری جشنواره‌های عمومی نیست

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی متولی برگزاری جشنواره های عمومی نیست، بلکه شهرداری و سازمان‌های مردم‌نهاد عهده‌دار این مسئولیت هستند، تصریح کرد: میراث فرهنگی حق تصدی‌گری ندارد و زنده کردن آیین‌ها یکی از وظایف ما به شمار می‌آید.

وی گفت: جشنواره‌های تابستانی باید استمرار داشته باشند و در حوزه طیفی وسیعی برگزار شوند و در عین حال درآمدزا ‌باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان درباره فعالیت دفاتر مسافرتی در استان نیز گفت: باید در راستای توانمندسازی و ارتقای سطح ملی قدم برداشت، هر چند انتظار بیش از حد از دفاتر مسافرتی کار درستی نیست، چراکه آنان نیاز به حمایت دولت دارند.

وی به بحث واردات محصولات چینی اشاره کرد و افزود: یکی از راه های جلوگیری از واردات محصولات چینی بالابردن هزینه گمرک هاست همچنین باید از طرح ها و نقشه های جدید در ساخت سفال استفاده و در جذب گردشگر تلاش کرد.

ایرانی‌ها سفر را جدی نمی‌گیرند

سروش مقدم با اشاره به اینکه ایرانی‌ها سفر را جدی نمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: همدان نیاز به تبلیغات درون استانی ندارد، بلکه تبلیغات باید در خارج از استان صورت گیرد تا کارایی داشته و با زبان گروه هدف همخوانی داشته باشد.

وی در بخش دیگری گفت: به علت کمبود اعتبارات در هفته گردشگری تنها در دو روز برنامه برگزار می‌شود، به طوریکه برنامه‌های روز جمعه شامل مسابقه هیات همگانی دوچرخه سواری، بازدید رایگان از موزه‌ها، نواختن زنگ گردشگری، انجام تبلیغات محیطی و رسانه‌ای، پیامک‌های متفاوت روز جهانگردی و برنامه استقبال از جهانگردان و مسافران است.

سروش مقدم که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ادامه داد: دعوت از گردشگران خارجی در برنامه همگانی پنجم مهرماه در تالار فجر، تجلیل از پیشکسوتان و زحمتکشان حوزه گردشگری، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، برگزاری جشنواره شیره پزی هفتم مهر در ملایر، برگزاری جشنواره آلو هشتم مهرماه در اسدآباد و پاکسازی محیط زیست از دیگر برنامه های هفته گردشگری به شمار می آید.

وی در پایان یادآور شد: روز پنجم مهرماه اماکن و سفره خانه ها اقدام به ارائه خدمات با تخفیف ویژه برای مشتریان می کنند.