همدان
همدان – خبرگزاری مهر: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: متاسفانه استان همدان در زمینه گردشگری و تمدن به مردم خارج از کشور معرفی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیع اله حسینی مکارم ظهر شنبه در مراسم معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: استان همدان یکی از استان های مهم در کشور است و نوروز که سفری به همدان داشتم متوجه شدم استان همدان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اگر رتبه اول در کشور را نداشته باشد هم عرض استان هایی مانند اصفهان و فارس است.

وی با بیان اینکه جای این سئوال وجود دارد که چرا توریسم و گردشگران خارجی برای سفر به ایران اصفهان را انتخاب می کنند در حالیکه استان همدان دارای قدمتی چند هزار ساله و طبیعتی بکر و منحصر به فرد و ابنیه و بناهای تاریخی زیادی است، گفت: باید برای معرفی همدان تلاش کرد.

حسینی مکارم با تاکید بر اینکه متاسفانه همدان در زمینه گردشگری و تمدن به مردم خارج از کشور معرفی نشده است، ابراز داشت: این موضوع باید در استان همدان مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد و علل این موضوع پیدا شود و به دنبال راهکاری برای آن بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور از اینکه مدیران ارشد استان همدان توجه به گردشگری را محور توسعه استان همدان می دانند، ابراز خوشحالی کرد و افزود: در دنیا 50 کشور وجود دارد که گردشگری را اولویت اول توسعه خود قرار داده اند.

حسینی مکارم با اشاره به اینکه شش درصد تولید ناخالص جهان از طریق گردشگری است، بیان داشت: خوشبختانه در کشور ایران پتانسیل بالایی از لحاظ گردشگری وجود دارد اما از آن استفاده نشده است.

وی در ادامه عنوان داشت: با وجود این همه تنوع در ایران اما نتوانستیم از این ظرفیت در کشور برای رونق گردشگری و جذب توریسم استفاده کنیم و باید برای حل این مشکل به دنبال راهکار باشیم و این موضوع باید آسیب شناسی شده و راهکار اساسی برای آن ارایه شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه باید برای معرفی استان همدان به گردشگران خارجی دنبال راهکار بود، افزود: همدان دارای طبیعی بی نظیر بوده که می توان گفت زمستان های استان همدان منحصر به فرد است و چرا نباید هر ایرانی حداقل برای یک بار هم که شده همدان را مقصد سفر خود قرار دهد.

حسینی مکارم با اشاره به اینکه مدیر کل سابق میراث فرهنگی همدان به نحو مطلوب از پتانسیل های همدان استفاده کرده است، ابراز داشت: امیدواریم مدیرکل جدید نیز این راه را ادامه بدهد و در معرفی همدان و رونق صنعت گردشگری استان همدان قدم بردارد.

وی تکیه بر میراث فرهنگی و گردشگری را یکی از راه های برون رفت از مشکلات در کشور دانست و ادامه داد: امروز 35 درصد از جوانان بیکار هستند و مناطق غرب و جنوب غرب از این بیکاری بیشتر رنج می برند و درست است که ایران نفت دارد اما این ذخایر همواره نمی تواند به ما کمک کند.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه ورود هر گردشگر به کشور می تواند چهار شغل ایجاد کند، گفت: یکی از دغدغه ها در کشور توزیع عادلانه ثروت در بین مردم است که اگر بتوان در صنعت گردشگری توسعه یافت اقتصاد نیز بهبود می یابد.

حسینی مکارم با تاکید بر اینکه باید وابستگی به خارج را از بین ببریم، بیان داشت: تبلور عینی اتکا به خود در کشور، در صنایع دستی و صادرات آن و شناساندن هنر و فرهنگ ایرانی به جهانیان است.

وی در پایان با بیان اینکه همدان می تواند به عنوان قطب گردشگری کشور در غرب مطرح شود، اظهار داشت: مدیر جدید میراث فرهنگی همدان باید توان بالقوه استان همدان را به توان بالفعل تبدیل کند و تعامل با وابستگان به این اداره به وِیژه خبرنگاران را حفظ کند.