نمایشگاه

یک فعال حوزه‌ی گردشگری از آغاز کار دبیرخانه موقت هماهنگی گروه‌کاری سازمان‌های غیردولتی، حامی گردشگری پایدار با پایان کار نخستین همایش گردشگری ادبی کشور در همدان، خبر داد.

به گزارش ایسنا، بابک مغازه‌ای، مسئول برنامه‌ریزی و هماهنگی گروه‌کاری سازمان‌های غیردولتی همدان در این زمینه گفت: با افتتاح این دبیرخانه قرار شد از این به بعد همه‌ گردهمایی‌های موضوعی تشکل‌های غیردولتی توسط این دبیرخانه در سراسر کشور پیگیری شود.

وی ادامه داد: با بعضی از رسانه‌های استان به این توافق رسیدیم که از این به بعد نتایج دستاوردهای این فعالیت را منتشر کنیم و از همه‌ انجمن‌ها خواسته‌ایم درباره‌ هر موضوعی به گردهمایی‌های چندروزه اکتفا نکنند و مقالات و پیشنهادات درباره‌ی هر موضوع به دبیرخانه ارسال شود تا مسئولان دبیرخانه آنها را گردآوری و منتشر کنند.

او درباره‌ تأثیر تشکیل این دبیرخانه توضیح داد: هر تیم اجرایی که در استان شکل می‌گیرد و برنامه‌ای در استان برگزار می‌کند در قالب چند روز کارش به پایان نمی‌رسد و این کار به طور دائم در طول سال با یک موضوع تخصصی ادامه پیدا می‌کند. این فعالیت‌های تخصصی باعث می‌شود مجموع تشکل‌ها در کنار هم هم‌افزایی پیدا کنند و پس از گذشت مدت زمانی که چند نشست در یک موضوع خاص برگزار شد، دبیرخانه‌های متعددی در موضوعات مختلف، فعالیت‌ها و برنامه‌های تخصصی خود را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند.

مغازه‌ای برگزاری نخستین همایش گردشگری ادبی، در همدان را عاملی برای پیگیری موفقیت آمیز فرایندی دانست که در زمینه‌ی تشکل‌های غیردولتی برای یک سال تعریف شده بود و افزود: برنامه‌های زیادی در کشور برگزار می‌شود اما فرایندهای طولانی که موفق هم باشند کمتر اتفاق می‌افتد، این موفقیت به ما این روحیه را داد که حدود هشت نشست تخصصی را برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم، تا انجمن‌های استان با شرایط بهتری به سوی آینده گام بردارند.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این زمینه اظهار کرد: فعالیت‌های دو بخش دولتی و غیردولتی یک تفاوت اساسی با یکدیگر دارند، بخش دولتی از چند ماه قبل برنامه‌های خود را تدوین و برای آن تأمین اعتبار می‌کند اما در بخش غیردولتی اینگونه نیست.

ویدا توحدی در ادامه از مسئولان تشکل‌های غیردولتی استان همدان خواست تا برنامه‌هایی که برای سال آینده تدارک دیده‌اند را مشخص کنند و امکانات در اختیار و مورد نیازشان برای برگزاری برنامه‌ها را اعلام کنند تا سازمان میراث فرهنگی بهتر بتواند برای تدوین اعتبار این برنامه‌ها برنامه‌ریزی کند.

براساس این گزارش دبیرخانه موقت هماهنگی گروه‌کاری سازمان‌های غیردولتی، حامی گردشگری پایدار با حضور فعالان مدنی و گردشگری استان، در دفتر بنیاد مهر که یکی از انجمن‌های فعال در این حوزه است، افتتاح شد.