یونان

یونان در سال 2030 صاحب بزرگ‌ترین مجتمع‌ گردشگری اروپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در قالب این طرح که توسط شرکت خصوصی چند ملیتی اجرا خواهد شد، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های گردشگری جهان در فرودگاه قدیمی شهر آتن، پایتخت یونان احداث خواهد شد.

به گزارش شین‌هوا‌، این مجتمع گردشگری که هزینه ساخت آن حدود 7 میلیارد یورو اعلام شده، شامل یک برج مسکونی که بزرگترین برج منطقه مدیترانه خواهد بود، ده‌ها هتل، رستوران، بزرگترین و مدرنترین آکواریوم اروپا، کلینیک‌های ویژه گردشگری‌ درمانی‌، پارک فناوری اطلاعات، سالن سینما، تئاتر، کنسرت‌ موسیقی، چند مجتمع ورزشی و یک فرودگاه کوچک است و علاوه‌بر ایجاد 50 هزار شغل در زمان احداث آن، پس از راه‌اندازی نیز برای 9 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.

فرودگاه قدیمی آتن در منطقه هلینیکون در هشت کیلومتری جنوب این شهر واقع شده و شرکت مجری این پروژه نیز با پرداخت ۹۱۵ میلیون یورو این مجموعه ۶۲۰ هکتاری را از دولت یونان خریداری کرده و قصد دارد پروژه احداث بزرگترین مجتمع‌ گردشگری اروپا را از سال ۲۰۱۶ آغاز کند.

یونان در سال 2013 با میزبانی از حدود 17 میلیون گردشگر حدود 12 میلیارد و 200 میلیون دلاری از محل صنعت گردشگری در آمد داشت که با ادامه روند رو به رشد فعلی پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری میلادی با رشد حدود 50 درصدی به 18 میلیارد دلار برسد که در این میان بیشتر 24 میلیون گردشگر این کشور از قاره اروپا و بویژه انگلیس خواهند بود.

کارشناسان علت اصلی این امر را کاهش چشمگیر هزینه اقامت در مراکز اقامتی یونان می‌دانند و بر این باورند که صنعت گردشگری یونان زودتر از دیگر بخش‌های اقتصاد این کشور احیا خواهد شد. کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند با ادامه روند فعلی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی یونان از رقم فعلی 14 درصد به رقم 24 درصد در سال 2030 برسد که در این میان احداث بزرگترین مجتمع‌ گردشگری اروپا می‌تواند نقش بسزایی در تحقق این هدف داشته باشد.

یونان با میراث فرهنگی ارزشمند که در محل اتصال سه قاره‌ی آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده است، به عنوان مهد تمدن مغرب زمین و وارث میراث تمدن یونان باستان، امپراطوری بیزانس و نزدیک به چهار قرن سلطه امپراتوری عثمانی شناخته می‌شود.