یونان

صنعت گردشگری یونان پس از گذر از یک دوره نزول، حالا تقریبا سالانه دوبرابر بیش از جمعیت کشورش پذیرای گردشگران خارجی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «آندراس آندریادیس»، رئیس گردشگری یونان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری این کشور در سال گذشته میلادی با سرعتی دو تا سه برابر از کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و فرانسه رشد کرده است، این اتفاق را یک معجزه خواند.

صنعت گردشگری یونان در حالی امسال در انتظار جذب حدود 4.5 میلیون گردشگر تنها در آتن است که با بروز ناآرامی و شورش‌ها در سال 2008 گردشگری این کشور اروپایی با چالش جدی مواجه شده بود.

برای کشوری چون یونان که رکود اقتصادی را تجربه می‌کند و وابسته به وام‌های فوری است و به ظاهر همواره درگیر فساد مالی است، صنعت گردشگری نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

در سال 2015 میلادی رکورد 23.5 میلیون گردشگر از یونان دیدن کردند که با درآمد مستقیم 14.2 میلیارد یورو همراه بود که این رقم 24 درصد از تولید ناخالص ملی یونان را به خود اختصاص داد.

در سال 2010 که آغاز بحران بدهی‌های یونان بود مجموع درآمدهای گردشگری این کشور به 10 میلیارد یورو رسید که 15 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌داد.

فدراسیون گردشگری یونان یک سال پررونق دیگر برای گردشگری پیش‌بینی می‌کند، صنعتی که سال‌هاست یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد و اشغال‌زایی در یونان است و امیدوار است تعداد گردشگران خارجی به 27 میلیون نفر در سال برسد که در واقع دو برابر جمعیت یونان است.

«آندریادیس»، رئیس سازمان گردشگری یونان همچنان عنوان کرد اگر بتوانیم 1.5 میلیون نفر گردشگر بیشتر جذب کنیم، منجر به 800 میلیون یورو درآمد مستقیم بیشتر خواهد شد و امیدواریم این اتفاق در نیمه دوم سال 2016 میلادی روی دهد.

بخش قابل توجهی از رونق گردشگری در یونان وابسته به شرایط امن در این کشور است، در حالی که گردشگران از ترس حملات تروریستی کمتر به دیگر مقاصد چون مصر، ترکیه و تونس سفر می‌کنند، کشورهایی که وابستگی اقتصادی فراوانی به گردشگری دارند و با نزول این صنعت زیان‌های بی‌شماری دیده‌اند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، از هر 5 شغل در یونان یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است و این در حالی است که نرخ بیکاری در یونان که یک کشور ورشکسته است حدود 25 درصد و نرخ بیکاری در میان جوانان نیز در عین ناباوری 67 درصد اعلام شده است.