خانه فاطمی
گرگان – خبرگزاری مهر: خانه فاطمی، یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجار در گرگان است که توسط میراث فرهنگی خریداری شده و در حال حاضر نگرانی هایی از سوی کارشناسان و فعالان این بخش درباره وضعیت این خانه تاریخی وجود دارد اما اداره کل میراث فرهنگی با رد این نگرانی ها در باره این خانه از برنامه ریزی برای واگذاری خانه فاطمی به بخش خصوصی خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه فاطمی تک بنای بزرگ با 47 اتاق در فضای اندرونی و بیرونی، حیاط خلوت، تالارها و عناصر معماری منحصر به فرد به جا مانده از دوره قاجار است كه به دليل نبود اعتبار كافي در حال تخريب است. بناي تاريخي فاطمي در کنار مدرسه عمادیه، خانه باقری و خانه امیر لطیفی در طرح پردیسان و یکی از خانه های قديمي است که مالکیت آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري گلستان است.

برخي كارشناسان برداشتن سقف خانه فاطمي و قرار گرفتن آن در معرض باد و باران را دليل اصلي آسيب ديدگي به اين بناي تاريخي و ارزشمند اعلام كرده و ادامه اين روند را باعث تخريب كامل اين اثر تاريخي مي دانند.

مساحت بافت تاریخی شهر گرگان يكصدهکتار است كه در این مساحت دست کم هزار بنای تاریخی در معرض خطر قرار دارد كه سازمان ميراث فرهنگي گلستان به دليل هزينه بر بودن مرمت اين بناهاي تاريخي و نبود اعتبار، رسيدگي به شرايط خانه هاي تاريخي را براي اين سازمان مقدور نمي داند.

ميراث فرهنگي برنامه و نقشه راه برای مرمت خانه فاطمي در اختيار ندارد

یک كارشناس معماري از وضعيت خانه فاطمي ابراز نارضايتي كرد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در حالی نخستین مراحل اجرایی این طرح مرمتی را آغاز کرد که برنامه و نقشه راه برای انجام آن در اختیار نداشت.

حسین کتولی با بيان اين نكته كه خانه فاطمی تنها بنای تاریخی است که مالکیت آن در اختیار اداره کل میراث فرهنگی گلستان است، افزود: در واقع وقتی یک بنای تاریخی به مالکیت میراث در می آید باید به عنوان یک نشانه، راهنما و معیار، مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این بنا به عنوان یک بنای تاریخی شاخص که هویت تاریخی و فرهنگی یک شهر یا منطقه را نشان می دهد باید مورد مرمت قرار مي گرفت كه سال گذشته سازمان میراث فرهنگی گلستان به بهانه مرمت سقف این بنای تاریخی را برداشت و این بنا را در معرض باد و باران قرار گرفت.

به گفته اﯾﻦ ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارشد ﻣﻌﻤﺎری، آنچه مسلم است اینکه چوب مهم ترین مصالح به کار رفته در درب و پنجره ها و دیگر قسمت های ساختمان های تاریخی این دیار کهن است که با برداشتن سقف میراث فرهنگی آن را مهیای تخریب کامل کرده است.

كتولي با اعلام اين مطلب كه با توجه به آسیب های ناشی از برداشته شدن سقف، بنا باید ابتدا بررسی شود، افزود: پایه های چوبی و دیوارهای این بنا توانایی مرمت را دارد اما مرمت موقت دردی را از این بنای تاریخی دوا نمی کند.

حتي يك قطره باران براي تخريب به اين بناي تاريخي آسيب نخواهد زد

مدیرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان با تاكيد بر اين نكته كه خانه فاطمي داراي سقف است، افزود: سقف اين خانه ايزوگام شده و حتي يك قطره باران براي تخريب خانه به اين بناي تاريخي آسيب نخواهد زد.

قربان عباسي افزود: خانه فاطمي يكي از آثار تاريخي است كه  ميراث آن را خريداري كرده و در حال حاضر صندوق حفظ احيا بايد تصميم بگيرد كه آن را به بخش خصوصي واگذار مي كند يا خير.

وي اظهار كرد: به دليل بارندگي شديد سقف سفالي جوابگو نيست به همين دليل قرار شد ابتدا سقف ايزوگام شود و پس از آن سفال ها چيده شود تا در صورت بارندگي شديد سقف با مشكل مواجه نشود.

اين مسئول گلستاني تصريح كرد: نگاهمان اين است كه خانه فاطمي را به بخش خصوصي واگذار كنيم كه اين امر هم توسط صندوق احيا و بهره برداري از اماكن تاريخي انجام مي شود؛ ارزش ريالي اين خانه را بر اساس قيمت كارشناسي رسمي دادگستري مشخص مي شود تا به بخش خصوصي واگذار كنيم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در توضيح كاربري اين بناهاي تاريخي، گفت: كاربري اين خانه تاريخي كه زير نظر صندوق احيا و بهره برداري از اماكن تاريخي هستند، سفره خانه سنتي، هتل و هر امري كه مرتبط با گردشگري و خدمات از اين قبيل، خواهد شد.

حدود 50 ميليون تومان براي مرمت خانه فاطمي هزينه شده است

عباسي مبلغ خريداري خانه فاطمي را 480 ميليون تومان اعلام كرد و افزود: حدود 50 ميليون تومان براي مرمت خانه فاطمي هزينه شده كه اگر صندوق احيا و بهره برداري از اماكن تاريخي به بخش خصوصي واگذار نكند مرمت را دوباره آغاز خواهيم كرد.

وي در توضيح اين بناي تاريخي، گفت: خانه فاطمی تک بنایی بزرگ با 47 اتاق در فضای اندرونی و بیرونی، حیاط خلوت، تالارها و عناصر معماری منحصر به فردی است که آن را از بناهای هم دوره خود متمایز می‌ کند.

قربان عباسی افزود: این خانه جز چهار خانه گرگان است که در کنار مدرسه عمادیه،خانه باقری و خانه امیر لطیفی در طرح پردیسان قرار دارد كه بخش هايي از آن مورد مرمت قرار گرفته و ساير قسمت هاي آن به صندوق احيا و بهره برداري از اماكن تاريخي به بخش خصوصي مرتبط است.

به گزارش خبرنگار مهر، بافت تاریخی گرگان به عنوان کهن ترین و قدیمی ترین اثر تاریخی در کشور است که هویت و شناسنامه تاریخی کهن مردم این منطقه به شمار می آید از اين رو حفظ و صیانت از این اثر تاریخی ارزشمند برای مردم و مسئولین و تمامی افراد مسئول یک ضرورت به مشار مي رود.

در مدت دو سال گذشته بناهای شهرستان گرگان در بافت تاریخی به دلیل بی توجهی مسئولین، در حال تخریب است و اگر متولیان این بخش دست به كار نشوند در آینده ای نزدیک چیزی برای نشان دادن هویت تاریخی به نسل های آينده نخواهیم داشت انتظار مي رود تا تمامي بخشهاي مرتبط با اين موضوع دست به كار شوند تا آنچه را كه از گذشته برايمان مانده به جا مانده براي نسل هاي آينده بتوانيم حفظ كنيم.