گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: از ۲۷ اسفند تا پایان روز ۱۳ فروردین امسال حدود ۵۲5 هزار نفر در استان گلستان اقامت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم کریمی با اشاره به تعطیلات نوروزی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول سال 94، در تعطیلات نوروز امسال حدود 524 هزار و 447 مسافر و گردشگر در این استان اقامت کرده‌اند.

وی افزود: این تعداد مسافر در هتل‌ها، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها، خانه‌های مسافر، کمپ‌های موقت، تاسیسات اقامتی وابسته به آموزش و پرورش، میهمان‌سراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی و چادرهای مسافرتی در مناطق مختلف استان اقامت کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: این میزان اقامت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 72 درصد رشد را نشان می‌دهد.

افزایش ۱5 درصدی بازدید از مناطق گردشگری وتاریخی

کریمی بیان کرد: حدود 2 میلیون و 500 هزار گردشگر در ایام نوروز امسال، از مناطق دیدنی و گردشگری استان گلستان بازدید کردند که نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی را نشان می‌دهد.

او اظهار کرد: 2 میلیون و 413 هزار و 278 گردشگر در ایام نوروز امسال از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان گلستان بازدید داشتند، که پیش‌بینی می‌شد در صورت مساعد بودن شرایط جوی در روزهای ابتدایی و انتهای نوروز امسال این میزان افزایش بیشتری پیدا می‌کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به برنامه‌های استان برای افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران در گلستان گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری و معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان از برنامه‌های میراث فرهنگی در سال جدید است.

کریمی بیان کرد: ساخت مراکز اقامتی را نیز در سال جدید پیگیری خواهیم کرد و در سال 95 بین 30 تا 40 درصد به ظرفیت‌های اقامتی استان افزوده خواهد شد.

تدوین سیاست‌های مشترک میراث فرهنگی گلستان و دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان

محمدمهدی برهانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، در نشستی مشترک با حضور حسین کتولی، مدیر دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان، جاوید ایمانیان، کارشناس مسئول بناها و بافت تاریخی گرگان و محمد امینی مشاور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان درامور انجمن های حامیان میراث برگزارشد، خواستار همکاری های بیشتر میراث فرهنگی گلستان با این دفتر شد.

برهانی این جلسه را پایانی برای مشکلات گذشته در حوزه همکاری های دو جانبه دانست و هدف را برداشتن فاصله میان میراث فرهنگی با انجمن های مردم نهاد و دفتر احیاء و به سازی بافت و همچنین احیاء بافت تاریخی گرگان عنوان کرد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گلستان با اشاره به اقداماتی که در گذشته برای تعیین حریم بافت تاریخی انجام شده بود، از پیگیری مجدد آن و تلاش برای ثبت حریم برای بافت تاریخی گرگان خبرداد.

مدیر دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان نیز بافت تاریخی را محل تعامل دستگاه‌های مختلف با ماموریت‌های متفاوت عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان، ایجاد دبیرخانه‌ای برای هماهنگی ارگان‌های مختلف در جهت حفاظت از این میراث ارزشمند است.

کتولی در ادامه بر غیر دولتی بودن این دفتر تاکید کرد و گفت: دفتر بهسازی بافت تاریخی گرگان طی تفاهم نامه 6جانبه با شهرداری، استانداری، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، اوقاف و … شکل گرفت و یک ارگان میان دستگاهی است و هدف آن هم استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها برای پژوهش، حفاظت، معرفی و احیاء بافت است.

وی از برنامه‌ریزی برای احیاء محورهای فرهنگی و تاریخی بافت خبرداد و اظهار کرد: پیش نویس تفاهم نامه این موضوع آماده شده و قرار است طی برنامه 5 ساله همه دستگاه‌ها، وظایف مشخصی را بر عهده بگیرند.

جاوید ایمانیان، کارشناس مسئول بناها و بافت تاریخی گرگان نیز در این جلسه از وعده شهرداری گرگان برای خرید دو خانه تاریخی در سال جدید خبرداد و گفت: همکاری دستگاه‌ها نیازمند آغازی است و اگر کلید بخورد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. تملک و مرمت یک بنا تاثیرات زیادی بر اطراف آن و جامعه می‌گذارد.