ابراهیم کریمی

گرگان – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان از میزبانی دو شهرستان این استان از طرح ملی نوروزگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کریمی ظهر یکشنبه در نشست خبری طرح ملی نوروزگاه در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: دو شهرستان بندرترکمن و گنبدکاووس میزبان طرح ملی نوروزگاه در استان گلستان هستند.

وی افزود: هدف طرح این است تا رسوم، سنن و آداب استان گلستان که به فراموشی سپرده‌شده‌اند یا کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود احیا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: اجرای این طرح در شهرستان‌های دیگر هیچ منعی ندارد اما به دلیل حضور ترکمن‌های استان در این ۲ شهرستان خواستیم در این ۲ شهر اجرا شود، در شهرستان مراوه‌تپه و آرامگاه مختوم قلی نیز شرایط فراهم‌شده تا این طرح اجرا شود.

به گفته وی، در گنبدکاووس در محوطه برج قابوس و در بندر ترکمن نیز در خیابان منتهی به ساحل بندر ترکمن این طرح اجرا می‌شود.

کریمی اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۹۵۰ هزار نفر از بندر ترکمن و ساحل آن بازدید داشتند و برج قابوس نیز بیشترین بازدیدکننده خارجی را داشته است.

وی تأکید کرد: بخش از طرح نوروزگاه به‌صورت نمایشگاهی و بخشی نیز مختص به بازی‌ها و موسیقی دارد، بخش فروش نیز در نظر گرفته‌شده است که ملزومات نوروز ارائه می‌شود.

کریمی افزود: تمرکز ما بیشتر روی قوم ترکمن است اما بیشتر قومیت‌های دیگر نیز دیده‌شده‌اند اما برای ایجاد قرابت بیشتر ترکمن‌ها در نظر گرفته‌شده‌اند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه، اجرای موسیقی‌های سیستانی، آذری و سیستانی، صنایع‌دستی، آلاچیق‌های ترکمن از مهم‌ترین برنامه‌های این طرح است.

کریمی گفت: در گنبدکاووس، یک‌صد غرفه نمایشگاهی و در بندر ترکمن ۴۰ غرفه نمایشگاهی در نظر گرفته‌شده است.