قاجار

48 هزار قطعه عکس از دوران قاجار در آلبوم‌خانه کاخ گلستان وجود دارد که باعث شده بسیاری از محققان و نوادگان قاجار برای تحقیق و شناخت بیشتر از اجدادشان، به این مکان مراجعه کنند.

کرم علي بابايي مسئول پژوهش مرکز اسناد تصويري کاخ گلستان به خبرنگار مهر گفت: ۴۸ هزار قطعه عکس از دوران قاجار شامل ۱۰۳۹ آلبوم است که ۳۰۰ آلبوم کلاسوری شده آن بعد از انقلاب در شمس‌العماره پیدا شد.

وی افزود: موضوعات مختلفی در این عکس‌ها دیده می‌شود از جمله زنان، شکار، سفر عتبات، امیرکبیر و موضوعات دیگری که هر کدام دستمایه تحقیق برای محققان شده است.

بابایی گفت: شماره‌گذاری این آلبوم‌ها از همان دوران انجام شده و اکنون تمام شیشه‌ها، آلبوم‌ها و عکس‌های اورجینال در مخزن آلبوم‌خانه قرار دارد و کپی همه این آثار برای عموم در معرض نمایش گذاشته شده تا افراد بتوانند نسبت به موضوعی که می‌خواهند، تحقیق کنند. بسیاری از محققان درباره اسب، فرش، عینک و یا زنان دوران قاجار، تحقیق کرده‌اند اما متاسفانه بسیاری از آنها نتیجه تحقیقات و یا کتاب‌شان را به ما ارائه نمی‌کنند.

بابایی ادامه داد: در این میان، نوادگان دوران قاجار به این مکان مراجعه می‌کنند و می‌خواهند عکس‌های آن دوران را بینند.

وی تصریح کرد: آلبوم‌خانه کاخ گلستان در میان آلبوم‌های ایرانی بعد از کشور انگلستان در رتبه اول قرار دارد و در میان تمام آلبوم‌های جهان، ایران بعد از انگلستان قرار گرفته است.

مسئول آلبوم‌خانه کاخ گلستان افزود: عکس‌های موجود در این آلبوم خانه به فراخور مناسبت‌های مختلف برای عموم مردم به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین امکاناتی داریم که محققان بتوانند با مراجعه به این آلبوم‌خانه، از عکس‌ها اسکن گرفته و تحقیقات خود را انجام دهند.