ویلا

معاون گردشگری استان گیلان با اعلام این‌که خانه‌های استیجاری غیرمجاز در این استان سه تا چهار برابر خانه‌های مجاز است‌، گفت: اگر همین خانه‌های غیرمجاز نبودند مردم مجبور بودند در خیابان چادر بزنند، آن‌وقت باید در انتظار معضلات اجتماعی،‌ امنیتی و زیست محیطی بیشتری می‌بودیم.

حمیدرضا آذرپور در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا درباره‌ی سامان‌دهی خانه‌های شخصی مسافرپذیر در استان گیلان که بر اساس نظر هتلداران فعالیت آن‌ها سبب ورشکستگی هتل‌ها شده است، اظهار کرد: تابستان سال گشته حدود 30 میلیون سفر در گیلان اتفاق افتاد که این آمار 10 برابر جمعیت استان بود، بنابراین تعداد واحدهای اقامتی باید چند برابر ظرفیت موجود باشد تا این حجم مسافر را پاسخ دهد. از سوی دیگر باید این واقعیت را بپذیریم که قشر متوسط جامعه که بیشتر کارمند و با درآمد مشخصی هستند از نظر مالی مضیقه دارند و شاید جز اقامت در این خانه‌ها انتخاب دیگری نداشته باشند.

وی سپس به حدود 20 سال سابقه کاری‌اش در حوزه‌ی گردشگری اشاره کرد و افزود: در این مدت به این نتیجه رسیدم که مسافر هتل‌،‌ مسافر هتل‌ است و هیچ وقت نمی‌توان سلیقه‌اش را تغییر داد. بارها شاهد این اتفاق بودم که مسافر حاضر شده شب را در ماشین خود سپری کند تا اتاق هتل خالی شود‌، اما به خانه مسافر نرود. برای همین اگر مسافری خانه‌های استیجاری را انتخاب می‌کند علاوه بر درآمد، حتما سلیقه خود را هم در نظر گرفته است.

او فعالیت خانه مسافرها را برای صنعت گردشگری مفید دانست، اما گفت: معضلی که وجود دارد این که تعداد واحدهای استیجاری مجاز در استان گیلان حدود 850 واحد است، در حالیکه تعداد خانه‌های غیر مجاز سه تا چهار برابر این آمار است. این خانه‌ها آفت صنعت هتلداری شده‌اند، برای همین به سامان‌دهی نیاز داریم.

آذرپور درباره‌ی دلیل برخورد نکردن با واحدهای غیرمجاز توضیح داد: راه‌کار قانونی برای برخورد با فعالان غیرمجاز تصویب شده است، نیروی انتظامی هم می‌خواهد که با آن‌ها برخورد کند‌، اما چون تعدد وظایف محوله به آن زیاد است نمی‌تواند دائم با این معضل برخورد کند، بنابراین مقطعی وارد عمل می‌شود.

او ادامه داد: مساله دیگر برخورد با “تابلو به‌دست‌”هایی است که این خانه‌های غیرمجاز را تبلیغ می‌کنند. برخورد با آن‌ها مشخصا و مستقیم در قانون نیامده است، برای همین معلوم نیست آن‌ها را به چه جرمی باید دستگیر کرد. البته دستورالعملی وجود دارد که اجازه می‌دهد با افرادی که به فعالیت دیگری وارد شده‌اند برخورد شود. مساله تابلو به دست‌ها هم اینطور است، آن‌ها به حوزه اسکان مجاز وارد شده‌اند.

معاون گردشگری گیلان تاکید کرد: ما نمی‌گوییم این واحدها باید حذف شوند، بلکه هدف ما سامان‌دهی خانه‌های غیرمجاز است، چرا که با توجه به حجم مسافران ورودی به این استان ما به این خانه‌ها نیاز داریم.

وی افزود: واحدهای اقامتی غیرمجاز مشکلاتی از نظر بهداشتی‌، قیمت‌گذاری و رفتار اجتماعی دارند که هنگام سامان‌دهی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. قیمت اجاره‌ی این خانه‌ها اصلا روند اصولی ندارد، گاهی آنقدر نجومی است و گاهی هم از نرخ کرایه تاکسی پایین‌تر است. از طرف دیگر تخلفاتی که در برخی از این واحدها رخ می‌دهد در چارچوب خانه‌های مجاز نیست و باید راه کار متناسب با آن را یافت.

او در ادامه به جلسه‌ اخیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با فرمانداری و نیروی انتظامی استان اشاره کرد و افزود: در این جلسه دو دستورالعمل صادر شد، یکی صدور مجوز برای واحدهای پذیرایی که در ماه رمضان باید باز باشند و دیگری درباره‌ی مقابله با خانه مسافرهای غیرمجاز‌. هرچه این جلسات مشترک زیاد باشد آگاه‌سازی مسوولان هم بیشتر می‌شود و دیدگاه آن‌ها نسبت به موضوع خانه مسافر شفاف خواهد شد.

آذرپور گفت: سامان‌دهی خانه مسافرها برای ما واقعا اهمیت دارد، چرا که هر اتفاقی در این خانه‌ها رخ می‌دهد به پیکره‌ی ما ضربه وارد می‌کند، برای همین از متولیان درخواست کردیم دست ما را بگیرند، چون ما بدون همراهی پلیس و قوه قضاییه کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. ما امیدواریم با سامان‌دهی این خانه‌ها مانع فعالیت‌ غیرمجاز‌ها شویم و آن‌ها را درچارچوب قاون قرار دهیم.