اِنی روش

«اِنی روش»، گردشگر 29 ساله اهل آلمان است که تا به حال به همراه دوستانش به 74 کشور دنیا سفر کرده و در هر کشور فوتبال آن منطقه را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و این بار مقصد او، ایران است.

این گردشگر آلمانی معتقد است، واقعیت‌های موجود در ایران با تبلیغات کشورهای غربی بسیار متفاوت است. «اِنی روش» در حالیکه برای تماشای یکی از مسابقات لیگ برتر فوتبال به ورزشگاه فولادشهر اصفهان آمده بود، با خبرنگار ایسنا به گفت‌وگوی کوتاهی پرداخت.

هدف اصلی شما از سفر به ایران چه بوده است؟

هدف اصلی ما این است که دربی ایران را از نزدیک مشاهده کنیم. سطح فوتبال ایران را بسنجیم و بازی‌های دیگر لیگ برتر ایران را نیز ببینیم.

تا به حال به چه شهر‌هایی از ایران سفر کرده‌اید و بازی کدام تیم‌ها را از نزدیک دیده‌اید؟

من و دوستانم تا به حال به اصفهان و تهران رفته‌ایم و بازی ذوب‌آهن با پدیده مشهد را از نزدیک مشاهده کرده‌ایم و می‌خواهیم بازی دربی ایران که در دنیا معروف است را نیز از نزدیک ببینیم. البته قصد داریم آثار تاریخی اصفهان را نیز مشاهده کنیم.

سطح فوتبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من معتقدم فوتبال ایران در سطح بالایی قرار داد و هنوز بازیکنان ایرانی مانند علی دایی، وحید هاشمیان و مهدی مهدوی‌کیا که در هامبورگ بازی می‌کرد را به خاطر می‌آورم. اهل هامبورگ هستم و بین بازیکنان ایرانی مهدی مهدوی‌کیا را بیشتر از بقیه دوست دارم. سطح فوتبال ایران بین کشورهای آسیایی خوب است و در جام جهانی بازی که ایران مقابل آرژانتین انجام داد نشان داد که فوتبال ایران سطح بالایی دارد و از بقیه تیم‌های آسیایی بالاتر است، اما هنوز باید روی فوتبال ایران کار شود.

سطح امکانات فوتبال و ورزشگاه‌های ایران را چطور می بینید؟

با توجه به اینکه ورزشگاه آزادی 40 سال از عمرش می‌گذرد، اما هنوز یکی از ورزشگاه‌های زیبا در سطح خاورمیانه است. ورزشگاه فولادشهر اصفهان هم خوب است، اما در آلمان سطح ورزشگاه‌ها از نظر امکانات و زیبایی خیلی بالاتر است. زمانی که شما وارد یک ورزشگاه می‌شوید احساس می‌کنید به یک کنسرت وارد شده‌اید، زیرا بسیار با ابهت و زیبا است. امیدوارم ایران نیز در آینده مانند آلمان ورزشگاه‌های بزرگ و زیبایی داشته باشد.

نظر شما در خصوص گردشگری در ایران چیست؟

در کل هزینه‌ها در ایران برای گردشگران خارجی مناسب و قیمت موزه‌های آن خوب و مناسب است، البته در شرق آسیا هزینه‌ها حتی ارزان‌تر از ایران است.

ادعای کشورهای غربی در باره ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران را به عنوان یک کشوری که نفت و گاز دارد به ما نشان داده‌اند، البته تبلیغاتی هم علیه ایران انجام می‌شود که کاملا با واقعیت‌های موجود در ایران متفاوت است. مردم ایران بسیار مهمان‌نواز و مهربان هستند. امیدوارم گردشگران بیشتر از ایران دیدن کنند.

بعد از ایران قصد دارید به چه کشوری بروید؟

بعد از دیدن دربی ایران به آلمان بازخواهیم گشت، اما باز هم در آینده به ایران سفر خواهیم کرد.