غذاهای ایرانی

وقتی «آنتونی بوردن» سرآشپز و مجری معروف آمریکایی به ایران آمد و عکس‌هایی از سفره‌خانه‌های سنتی منتشر کرد، سیل پیام‌های طرفداران‌اش از طعم غذاهای ایرانی مثل قورمه‌سبزی، دیزی و کباب بود که جاری شد، با این همه کمتر پیش می‌آید گردشگران خارجی شانس خوردن غذاهای بومی ایران را پیدا کنند، غذاهایی که حیرت مسافران هواپیمای گردشگری آلمان را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، غذای ایرانی همیشه موضوع قابل اشاره‌ی گردشگرانی بوده که گذرشان حتی برای یک‌بار به ایران افتاده و یا شانس مهمان شدن در خانه‌ای ایرانی را یافته‌اند، غذاهایی که شاید در کمتر رستورانی پیدا شود. گروهی از گردشگران آلمانی که به تازگی با هواپیمایی فول چارتر به ایران سفر کرده‌اند پس از چشیدن طعم خورشت‌های ایرانی، غذای ایران را سرآمد غذاهای کشورهای منطقه اعلام کردند.

مبدا حرکت سفر هوایی این 34 گردشگر آلمانی، کشور گرجستان بوده،‌ آن‌ها از تاجیکستان و ازبکستان هم دیداری داشته‌اند و بعد وارد ایران شده‌اند، نخستین توقف آن‌ها شهر مشهد بوده که پس از دیدن حرم امام رضا (ع) راهی اصفهان شدند و دو روزی را در این شهر تاریخی سپری کردند و به رستوران‌های سنتی شهر سرک کشدند و شانس خوردن غذاهایی را پیدا کردند که شاید کمتر گردشگر خارجی به دلیل پایین بودن تنوع غذایی در رستوران‌های ایرانی، فرصت امتحان کردن آن‌ها را یافته باشد.

این گردشگران آلمانی قرار است امروز ایران را به مقصد ارمنستان ترک کنند و با وجود آن‌که در طول سفر چهار روزه‌شان به ایران فقط یک مرتبه توانستند خورشت‌های ایرانی مثل آلو، به، بادمجان و فسنجان را امتحان کنند، اما با اطمینان زیاد اعلام کردند؛ ایران با وجود چنین غذاهایی در منطقه و در میان کشورهایی که آن‌ها در طول این سفر دیده‌اند، سرآمد بوده است.

با وجود اذعان معاون گردشگری کشور به تنوع غذایی ایران که آن را 700 نوع اعلام کرده است؛ اما رستوران‌ها و مراکز پذیرایی ایران همچنان و فقط به طبخ و سرو چند نوع غذا با تاکید بیشتر روی انواع کباب‌ها گرایش دارند و اصرار برخی راهنمایان و همراهان گردشگران خارجی برای استفاده از کباب‌ها گاه به حدی زیاد است که سبب کلافگی گردشگران می‌شود تا برانگیختن علاقه‌شان. تصاویر گردشگران از انواع کباب‌هایی که در مناطق مختلف ایران خورده‌اند و بعد در صفحه‌های اجتماعی‌شان منتشر کرده‌اند، این ادعا را اثبات می‌کند.

حتا مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری هم وقتی می‌خواست خبر تهیه‌ی نقشه راه یا سند فرهنگ غذای ایران را اعلام کند، گفت که متاسفانه وقتی با بیشتر گردشگران صحبت می‌کنیم آن‌ها از یکنواختی غذا در ایران گله دارند.

با وجود آن‌که سال‌هاست درباره‌ی تغییر فرهنگ غذایی رایج در رستوران‌های ایرانی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید می‌شود،‌ اما تا به حال اقدام عاجلی برای تغییر این رژیم غذایی صورت نگرفته و اگر هم تغییری در برخی مراکز پذیرایی اتفاق افتاده، این مدل عرضه و تقاضا و خلاقیت سرمایه‌گذار بوده که نقش ایفا کرده است.