ایران

یک گروه ۱۲۰ نفره شامل شخصیت‌های فرهنگی فرانسه برای بازدید از جاذبه های گردشگری ایران وارد تهران شدند. ارکستر آلیانس نیز برای آنها در بناهای تاریخی ایران هر شب کنسرت اجرا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، یک گروه ۱۲۰ نفره شامل شخصیت‌های علمی، فرهنگی و تاثیرگذار کشور فرانسه در قالب یک هیات صد نفره به همراه ۲۰ نوازنده شب گذشته ۳۱ اردیبهشت ماه وارد ایران شدند. در این گروه افرادی مانند برادر و پسر سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه نیز حضور دارند. به همین منظور یکی از دفاتر خدمات مسافرتی در ایران وظیفه اجرای تور آنها را به عهده گرفته است.

در همین حال رهبر ارکستر سمفونیک آلیانس فرانسه نیز همزمان با برگزاری این تور پیشنهاد داده که تنها برای افراد گروه، کنسرت در بناهای تاریخی ایران برگزار کند.

افشین عزیزی، مجری برگزارکننده این تور به خبرنگار مهر درباره برنامه‌های این گروه گفت: برنامه گروه ده روزه است و یکی از مشهورترین نوازنده‌های فرانسوی نیز به اجرای کنسرت «تبادل دوستی بین ایران و فرانسه» می‌پردازد. فردا آنها به باغ شازده ماهان می روند و روز سوم اردیبهشت نیز کنسرت آنها در کاروانسرای مهریز یزد، روز چهارم در باغ دولت آباد، روز پنجم در تالار حافظ شیراز، روز ششم در نقش رستم، روز هفتم در صورت امکان در کاخ چهل ستون و یا در کاروانسرای مادر شاه عباس در مورچه خورت، روز نهم در باغ فین کاشان، روز دهم در سرای عامری‌ها برگزار می‌شود.

وی گفت: اگر این تور با موفقیت برگزار شود و مورد استقبال قرار گیرد در نظر داریم نه تنها برای کشور فرانسه بلکه برای سایر کشورهای اروپایی نیز تور گردشگری برگزار کنیم.

درباره برنامه کنسرت فرانسوی ها در بناهای تاریخی ایران، پژمان معمارزاده، رهبر ارکستر آلیانس نیز در یک نشست خبری گفته است: ۲۰ نوازنده از فرانسه به ایران می‌آیند، آن‌ها آمده‌اند که فرهنگ ایران را ببینند. برنامه‌ای که قرار است با این ارکستر روی صحنه ببریم، برایم بسیار مهم است، چون برنامه‌ای دوستانه میان دو کشور ایران و فرانسه محسوب می‌شود. می‌خواهم نوازندگان اروپایی به ایران بیایند و ببینند که کشور ما چقدر بافرهنگ و استثنایی است. کشورهای دیگر باید ببینند که کم‌رنگ شدن رابطه آن‌ها با ایران باعث می‌شود چیزهای زیادی را از دست بدهند. آن‌ها باید تصویر واقعی کشور ما را ببینند.

کنسرت فرانسوی ها بازدید کننده عمومی ندارد

از آنجا که برگزاری هر کنسرتی در بناهای تاریخی به مجوز سازمان میراث فرهنگی نیاز دارد؛ محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌های کشور نیز با تاکید بر اینکه تاثیر سفر این هیات به ایران در سطح جهان برای ما بسیار اهمیت دارد به خبرنگار مهر گفت: این برنامه در سطح اروپا و جهان خبررسانی شده و مطمئنا تاثیر گذار خواهد بود ضمن اینکه این اجراها با ابتکار موزیسین ایرانی که پیشنهاد داده به صورت رایگان برنامه اجرا کند، به گوش همه جهان می رسد.

وی افزود: آنها می خواهند که این کنسرت به صورت طبیعی بدون استفاده از بلندگو و سیستم های صوتی اجرا شود. یکی از دلایل آنها تعداد کم افراد است چرا که در این کنسرت ها تنها مهمانان فرانسوی حضور خواهند داشت بنابراین کنسرت عمومی نیست و بلیتی هم فروخته نمی شود. به همین دلیل نیازی نداشتند تا سیستم های صوتی را با خود حمل کنند.

کارگر گفت: عمده برنامه کنسرت این گروه با مجوزهایی که وزارت ارشاد داده، در فضای باز محوطه‌های تاریخی برگزار می شود در تهران نیز این گروه اول اردیبهشت ماه در تالار وحدت کنسرت اجرا می کنند.

مدیرکل امور موزه‌های کشور درباره مخالفت با برگزاری کنسرت در عمارت چهلستون اصفهان نیز گفت: با عمارت چهل ستون موافقت نشد البته از نظر من مشکلی وجود ندارد چون در این کنسرت قرار نیست سیستم صوتی به فضای موزه ای آسیب بزند.

با برگزاری کنسرت در تخت جمشید و کاخ گلستان، عمارت چهل ستون موافقت نشد

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز به خبرنگار مهر گفت: در نظر گرفتیم تا این گروه موسیقی در بناهایی که به نظر می‌رسد مشکلی برای موزه‌ها و بناهای تاریخی ایجاد نکند، کنسرتی برای مهمانان فرانسوی برگزار کنند. چون بازدید کننده‌ای ندارد و تعداد افراد گروه فرانسوی نیز محدود است. با این وجود بناهای مورد نظر در هیات کارشناسی بررسی شد و در نهایت با برگزاری کنسرت در کاخ گلستان و تخت جمشید و عمارت چهل ستون موافقت نشد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد معاونت میراث فرهنگی برخلاف دوره‌های قبل با برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی مخالفتی ندارد گفت: برای ما دو موضوع بسیار اهمیت دارد یکی موضوع موسیقی‌های اجرا شده و کنسرت است که می‌بایست فاخر باشد دیگری تناسب بین آن موسیقی و با فضای بناهای تاریخی است که نباید بی ارتباط با هم باشند. موضوع این کنسرت صلح بوده و قرار است در فضاهای تاریخی ایران برگزار شود بنابراین مشکل وجود ندارد.