حمله تروریستی گروه داعش در شهر پاریس اگرچه همگان را شوکه کرد، اما فارغ از اثرات سیاسی ماجرا، مهم‌ترین نکته را می‌توان در آثار اقتصادی این حمله بررسی کرد.
تروریستی

رالف رادفورد تحلیلگر صنعت گردشگری با اشاره به آثار بلندمدت اقتصادی این گونه حمله‌های تروریستی در مناطق مختلف جهان گفت: شاید در نگاه اول تعدادی کشته و زخمی و چندصد هزار یورو زیان مالی یا حتی چند روز آشفتگی در اقتصاد فرانسه را شاهد باشیم، اما آنچه مهم است تبعات بلندمدت این گونه اقدام‌های تروریستی خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت امنیت در صنعت گردشگری افزود: صنعت گردشگری بر مبنای آرامش و امنیت بنا شده است و هرگونه تغییر در این دو شاخص می‌تواند تبعات گسترده‌ای را برای صنعت گردشگری یک منطقه ایجاد کند و از آنجا که فرانسه همواره جزو 5 کشور برتر دنیا در صنعت گردشگری بوده، این حملات بر اقتصاد گردشگری آن اثر منفی بر جای می‌گذارد.

این تحلیلگر اقتصاد گردشگری تصریح کرد: فرانسه دارای بیشترین تعداد گردشگر در سراسر جهان بوده و تقریبا 5/7 درصد از تولید ناخالص این کشور را گردشگری شکل داده است، لذا باید اثرات زیادی را در سبد درآمدی این کشور شاهد باشیم. دقیقا همان طور که نیویورک پس از حوادث 11سپتامبر برای تقریبا شش ماه از گردشگر خالی شد.

تدابیر ویژه برای بازگشت گردشگران

در همین حال فرانسوا ناوارو، رئیس کمیته گردشگری پاریس با اشاره به تاثیر منفی حمله تروریستی داعش بر صنعت گردشگری این شهر تاریخی به فرانس پرس گفت: همه می‌دانیم اولین تاثیر بروز این گونه حوادث می‌تواند در تابلوهای بورس مشاهده شود، اما این بار با توجه به تعطیلی همگانی و اعلام عزای عمومی، به جای تابلوهای بورس، صنعت گردشگری با واکنش سریعی نشان داد مشکل اصلی این حملات برای فرانسه در صنعت گردشگری خواهد بود.

وی با تایید خبر ابطال رزروهای انجام شده در تورهای گردشگری و هتل‌های شهر پاریس افزود: اگرچه هنوز لغو گسترده رزرواسیون هتل‌ها و تورهای گردشگری در صنعت جهانگردی فرانسه دیده نشده، اما می‌دانیم در ماه‌های پایانی سال هستیم و باید منتظر موج تازه‌ای از سفرهای گردشگران در ایام کریسمس باشیم. ولی این بار روند معکوسی در حال شکل‌گیری است چون بسیاری از رزروهای انجام شده برای تورهای پایان سال درحال لغو شدن است و تقریبا می‌توان گفت امسال در تعطیلات پایان سال شاهد افت 10 درصدی گردشگری خواهیم بود، بنابراین باید از همین امروز این روند را معکوس کنیم و جلوی افزایش کنسلی‌ها را بگیریم.

وی تصریح کرد: با توجه به آماری که در اختیار داریم پیش بینی می‌کنیم در بخش هتلداری کاهش 5 درصدی ضریب اشغال اتاق‌ها را خواهیم داشت.

رئیس کمیته گردشگری پاریس به حضور سالانه 85 میلیون گردشگر در این شهر اشاره کرد و افزود: درآمد 150 میلیارد یورویی فرانسه از این صنعت تقریبا 7 درصد از کل تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است، اما این بار نگرانی‌های امنیتی و همچنین کاهش درخواست‌های سفر می‌تواند این میزان را به نصف کاهش دهد.