لاله‌های واژگون

دبیر برگزاری جشنوراه لاله‌های واژگون در خراسان‌شمالی گفت: با پژمرده شدن لاله‌های واژگون، برگزاری جشنواره این گل منتفی شد.

ناصر محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی، اظهار کرد: قرار بر این بود تا جشنواره لاله واژگون به منظور معرفی منطقه رویشگاهی این گل برگزار شود اما به علت بروز سرما و پژمرده شدن تعدادی از گل‌ها، این جشنواره برگزار نمی‌شود.

وی افزود: تور طبیعت گردی و کوهنوردی خانوادگی در منطقه خمبی گرمه که لاله‌های واژگون در آنجا می‌روید در روز سوم اردیبهشت برگزار خواهد شد.

محمودی ادامه داد: منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه واقع در خراسان‌شمالی یکی از مناطق کوهستانی است که دارای دشت وسیع (حدود 10هکتار) از لاله‌های واژگون زرد رنگ است به طوریکه این منطقه به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی لاله واژگون معرفی شده است. علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان محل رویشگاه این گل است.

وی اظهار کرد: با گرم شدن هوا این گل‌ها شکفته می‌شوند به طوریکه با روییده شدن آن‌ها، پهنه‌ای از زمین، رنگ زرد به خود می‌گیرد و هر گردشگر و فرد بومی را به سوی خود جلب می‌کند.