مرتضی رحمانی موحد
معاون گردشگری کشور مهمترین برنامه روز جهانی گردشگری را برگزاری جشنواره مشارکت ملی گردشگری اعلام کرد و گفت که می خواهد با برگزاری این جشنواره، گردشگری را به یک دغدغه ملی برای مردم تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رحمانی موحد روز یکشنبه در نشست خبری، مهمترین برنامه روز جهانی گردشگری (پنجم مهر) را برگزاری نخستین جشنواره مشارکت ملی گردشگری اعلام کرد و گفت: این جشنواره با رویکرد اقتصاد و فرهنگ در 22 محور مانند گردشگری و خانواده، گردشگری و حمل و نقل، گردشگری و رسانه، آموزش، ارتباطات، جوامع محلی، توسعه و … برگزار خواهد شد. داوران آن نیز طی روزها آینده معرفی می شوند اما مهلت ارسال آثار که شامل عکس، فیلم، وبلاگ، مقاله خواهد بود تا سی و یکم مرداد ماه اعلام شده است و این آثار شهریور ماه داوری خواهد شد. با این وجود ثبت نام تمامی شرکت کنندگان در این جشنواره از طریق سایت به نشانی irantourismfestival.ir&.com الزامی است.

وی گفت: محصول این جشنواره در قالب نمایشگاهی به نمایش در می آید و سپس در قالب کتاب جشنواره منتشر خواهد شد و در نهایت از سه نفر از برترین های هر حوزه تقدیر می شود.

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه برنامه های روز جهانی گردشگری برخلاف سال های گذشته محدود به یک روز شده است گفت: پیش از این در سال های گذشته جشن روز جهانی گردشگری به مدت یک هفته مخاطبان و دست اندکاران را درگیر می کرد ما در هیچ جای جهان برای بزرگداشت یک رویداد یک هفته زمان در نظر نمی گیرند.

رحمانی در پاسخ به این انتقاد خبرنگار مهر مبنی بر اینکه که در سالهای گذشته برگزاری یک هفته برنامه های گردشگری، اثر گذاری زیادی روی مردم نداشت و اکنون که جشن روز گردشگری به یک روز محدود شده، طبیعتا اثرگذاری آن نیز کمتر خواهد شد، گفت:  بررسی های ما از نحوه برگزاری این برنامه ها به آنجا ختم شد که استمرار برنامه ها موجب خستگی مخاطب می شد و تنوع برنامه ها منجر به بی کیفیت شدن نحوه برگزاری آنها می انجامید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه وجهه جهانی برنامه های روز جهانی گردشگری چیست افزود: قرار نیست کاری که در آلمان انجام می شود را ما هم انجام دهیم. روز جهانی گردشگری بهانه ای است که مردم را درگیر برنامه های گردشگری در قالب این جشنواره کنیم. این جشنواره را بهترین فرصت می دانیم برای کسب ایده ها جذابیت ها و مشارکت مردم. در این یک روز ممکن است تنوعی از اقدامات را داشته باشیم.

رحمانی ادامه داد: در طول سال 62 رویداد ملی داریم که در 31 استان و در 12 ماه سال توزیع می شود و نباید برای هر یک از آنها یک هفته زمان اختصاص داد.

معاون گردشگری کشور درباره دستگاههای مشارکت کننده در برگزاری این جشنواره گفت: طی روزهای گذشته دو جلسه فشرده با اعضای عضو ستاد و دستگاههای همکار برگزار کردیم. یکی از مباحث دلگرم کننده برای ما در برگزاری این جشنواره، نحوه تعامل و اعلام آمادگی دستگاههای مختلف به پشتیبانی از این کار بوده است. امیدواریم نتیجه آن به نوعی باشد که ایده ها و جذابیت های مطرح شده بتواند به دستگاه های حامی نیز کمک کند. چون  در این جشنواره از ایده های نو بنیادین و کاربردی استفاده خواهیم کرد.

اعلام آمار ورود گردشگران خارجی

رحمانی درباره آمار گردشگران ورودی در سه ماهه اول امسال نیز گفت: بیش از 215 درصد رشد در آمار ورودی گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل طی فروردین تا نیمه خرداد ماه امسال داشته ایم. حدود 30 هزار گردشگر ورودی با تورهای رسمی به ایران آمده اند اما در مدت مشابه سال 92 این تعداد زیر 10 هزار نفر بوده است.

وی همچنین میزان درآمد حاصل از ورود این تعداد گردشگران بیان کرد: مسلما گردشگر خارجی در زمان ورود به ایران هزینه می کند بخشی از این هزینه ها صرف صنایع دستی، سوغات، پذیرایی ایاب و ذهاب و صنوف خدماتی خواهد شد. آنچه که در قالب تور نیز خریداری می شود نیز کاملا مشخص است ولی هنوز حساب های اقماری گردشگری به جمع بندی نهایی نرسیده است با این حساب میزان درآمد حاصل از ورود این تعداد گردشگر قابل احصاء نیست در این زمینه پیگیری های لازم در حال انجام است تا هر چه سریع تر زیرساخت های نظام اقماری تهیه شود.

طراحی کارت شتاب ویژه گردشگران خارجی

رحمانی موحد درباره کارت شتاب گردشگران خارجی نیز گفت: یکی از طرحهای شرکت توسعه ایران گردی و جهان گردی است. بخش های زیادی از کارهای مربوط به آن پیش رفته و امیدواریم به جمع بندی نهایی برسند.

وی در انتقاد خبرنگاری مبنی بر اینکه شما همیشه پاسخ های کلی به سئوالات می دهید گفت: من شهرداری نیستم که یک روز وعده عدد 20 روزه را بدهم و روز موعد این عدد را به صفر برسانم و بگویم 10 روز دیگر تا زمان اجرای پروژه مانده است اگر عددی می دهیم باید این عدد دقیق باشد ما با حوزه انسانی و حوزه ای که دستگاه های مختلفی درگیر آن هستند مواجهیم. بعید می دانم کسی در این حوزه جرأت داشته باشد زمان دقیقی ارائه کند. من درباره بیمه اعتباری سفر و تفاهم نامه مربوط به آن اعلام کردم که سه ماه وقت بدهید تا مطالعات آن انجام شود. پس باید بعد از سه ماه به جمع بندی برسیم. بنابراین وقتی زمانی اعلام می شود باید بتوانیم برنامه هایمان را به زمان وعده داده شده، برسانیم.