سفره ایرانی

جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در سطح ملی و منطقه ای در هشت دوره برگزار می شود که اولین دوره آن سی ام تیر ماه در بام رامسر است.

به گزارش خبرنگار مهر، این جشنواره توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، با محوریت نمایشگاه غذاهای محلی، برگزاری مسابقه آشپزی، انتخاب واحدهای پذیرایی و محل های عرضه غذای برتر، نمایشگاه آیینی غذا، نشست های علمی درباره خوراک، نمایشگاه صنایع دستی مورد استفاده در تهیه غذا برگزار می شود.

اولین دوره این جشنواره سی ام تیر ماه تا اول مرداد در بام سبز رامسر اجرا خواهد شد.

برنامه زمان بندی برگزاری جشنواره های «سفره ایرانی فرهنگ گردشگری» بدین صورت است که در منطقه یک استان های گیلان، مازندران، گلستان و قزوین شرکت خواهند کرد و مکان برگزاری جشنواره رامسر خواهد بود. جشنواره منطقه دو نیز با شرکت استان های زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در شهر تبریز از ۱۵ تا سی ام مرداد برگزار می شود.

جشنواره منطقه ۳ نیز با حضور استان های همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام به میزبانی کرمانشاه از سوم تا پنجم شهریور اجرا خواهد شد.

جشنواره منطقه ۴ با حضور شرکت کنندگانی از استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سمنان به میزبانی شهر مشهد از ۲۴ تا ۲۶ شهریور اجرا می شود.

جشنواره منطقه ۵ با حضور استان های البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان به میزبانی شهر اصفهان از ۲۸ تا ۳۰ مهر ماه برگزار خواهد شد.

جشنواره منطقه ۶ با محوریت استان های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان به میزبانی شهر یزد از ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه و جشنواره منطقه ۷ با محوریت استان های فارس، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان به میزبانی شیراز از ۲۵ تا ۲۷ آذر ماه اجرا خواهد شد.

جشنواره منطقه ۸ نیز با حضور شرکت کنندگانی از استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس به میزبانی شهر بوشهر از ۸ تا ۱۰ دی ماه برگزار می شود.

مجریان این برنامه ها باید طرح برگزاری جشنواره و انتشار فراخوان آن را بر عهده بگیرند هیات داورات این جشنواره ها در دو سطح ملی و منطقه ای تعیین خواهند شد که شامل ۶ داور ملی و دو داور بومی خواهند بود.

پس از این جشنواره سه نوع غذای اصلی سه نوع پیش غذا و نوشیدنی و برندهای بهتر از نظر مردم انتخاب شده و سعی می شود در رستوران های هر استان از منوی غذای محلی استفاده شود.