حمیدرضا حسنی

شاهرود-رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از برگزاری جشنواره سفر به توران با هدف آشنا سازی گردشگران با فرهنگی بومی مردمان کویر نشین این شهرستان خبر داد.

حمیدرضا حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه این جشنواره گردشگری برای چهارمین سال پیاپی در منطقه توارن بیارجمند از توابع شاهرود برگزار می شود، ابراز داشت: روستای هدف گردشگری رضا آباد یکی از مقاصد جشنواره سفر به توران بود که خوشبختانه با حضور چشم گیر گردشگران داخلی از سراسر کشور همراه شد.

وی افزود: این جشنواره دوروزه با حضور ۳۰۰گردشگر از داخل استان، استان های کشور و حتی کشور فنلاند به بهترین نحو برگزار شد و گردشگران خارجی با انواع غذاهای محلی و سبک زندگی کویری منطقه توران آشنا شدند.

حضور گردشگران خارجی چشم گیر بود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود همچنین گفت: برپایی نمایشگاه از صنایع دستی، طبخ غذاهای محلی مانند آش و نان، سفر به زیستکره توران موسوم به آفریقای ایران و دومین زیست بوم جهان پس از تانزانیا، سفر به روستای هدف گردشگری رضا آباد، پیاده روی در رمل های ماسه ای، آشنایی با پوشش گیاهی قیچ، تاغ و کما، آشنایی با زیست بوم رضا آباد و انواع حیوانات این منطقه، بازدید از سیاه چادر عشایری و لبنیان محلی و … از جمله بخش های این جشنواره بود.

حسنی با بیان اینکه غذاهای محلی از بخش های جذاب این جشنواره برای گردشگران خارجی بود، گفت: در این جشنواره انواع تولیدات دامی مانند دوغ، ماست، کشک، قورمه و انواع غذاهای محلی مانند آش دانو و کما برای ارائه به گردشگران تدارک دیده شد که استقبال بسیار چشم گیر حضار از این بخش، در زمره نکات جالب جشنواره سفر به توران بود.

وی افزود: این جشنواره با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخشداری، اداره پارک ملی توران و  شورای اسلامی و دهیاری روستای رضا آباد و همچنین عشاير رضا آباد خارتوران که در واقع تنها عشاير كوچ رو در کل شهرستان شاهرود هستند، برگزار شد.

صنایع دستی توران عرضه شد

رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان شاهرود به صدور مجوز دو اقامتگاه بومي در روستاي رضا آباد بیارجمند اشاره كرد و گفت: امكان اسكان، شترسواري، خودروی آفرود، استفاده از صنایع دستی، برگزاری همایش های کویر شناسی علمی و تفریحی، پیاده روی و ماراتن کویر، عکاسی حرفه ای، فیلم برداری و ساخت فیلم و سریال، اردوهای دانشجویی و دانش آموزی و… در تمامي ايام سال براي گردشگران در اين منطقه فراهم است.

حسنی با اشاره به صنایع دستی منطقه توران و بیارجمند به عنوان یکی از ظرفیت های جذب گردشگر و اشتغال پایدار در این منطقه، گفت: در مجموعه روستاهای منطقه بیارجمند و توران مانند قلعه بالا، رضا آیاد، خانخودی، زمان آباد، اسب کشان و … طوایف و ایلات مختلفی سکنی دارند و بافت گلیم، توبره، پلاس، سوزن دوزی و تهیه البسه محلی از جمله صنایع دستی مردم این منطقه است که ظرفیت تبدیل شدن به منبع اشتغال را نیز دارند.

وی با بیان اینکه توران از نظر پوشش گياهي از تنوّع بالايي برخوردار است، افزود: در ميان گونه هاي جانوري آن برخي از نادرترين گونه ها مانند يوزپلنگ آسيايي، گورخر ايراني و پرندگاني همچون زاغ بور و هوبره در توران شاهرود ديده مي‌شود همچنین درباره زیستکره توران باید گفت، این منطقه با یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دومین ذخیره گاه زیستکره جهان از نظر وسعت محسوب می شود که از سه قسمت پارك ملّي، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده تشكيل شده است.

منطقه توران بیارجمند از توابع شهرستان شاهرود اين منطقه در قسمت جنوبي جاده تهران-مشهد و در قسمت شمال شرقي دشت كوير قرار دارد.