وبلاگ‌نویس

اختتامیه اولین جشنواره سفرنامه‌نویسی بلاگرها در جزیره قشم همزمان با روز خلیج فارس در این جزیره برگزار شد و به ۴ برگزیده جوایزی اهدا شد.

اولین جشنواره سفرنامه‌نویسی بلاگرها در جزیره قشم همزمان با روز خلیج فارس برگزار شد و ۲۵ بلاگر به مدت ۴ روز به رقابت پرداختند. در نهایت از بین آنها حسین عبدالهی با وبلاگ jahangasht.blogfa.com   و با کسب ۹۱ امتیاز رتبه اول را کسب کرد.

رتبه دوم نیز به نفیسه حاجاتی به دلیل نوشتن سفرنامه در وبلاگ hajati.blogfa.com  و مجید عرفانیان به همراه مینا کامران به عنوان نفرات سوم با وبلاگ majiderfanian.com و ۲charkheha.blogfa.com معرفی شدند.

در ادامه این برنامه منصور ضابطیان یکی دیگر از داوران جشنواره گفت: انتخاب برگزیدگان بر اساس پارامترها انجام شده بود و شاید اگر پارامترها تغییر می‌کرد نتایج نیز عوض می‌شد. در فرهنگ ما، لذت بردن در جمع کم دیده می‌شود و خانواده‌ها لذت بردن در جمع و خوشبخت شدن را کمتر به ما می‌آموزند.

وی گفت: در بیشتر سفرنامه‌های نوشته شده توسط بلاگرها هیجان لازم وجود نداشت و خواننده را به انتهای متن می کشاند. در صورتی که تعلیق در متن به اشکال مختلفی دیده می شود مثل استفاده از یک شخصیت جذاب یا هیجان انگیز که می تواند نوشته را تحت تاثیر قراردهد.

وی گفت: موضوع دیگر عدم توجه لازم به دیالوگ‌نویسی است. در بیشتر وبلاگ‌ها روایت شخصیت نویسنده بیشتر دیده می‌شد در صورتی که بهتر است به دیالوگ‌نویسی نیز توجه داشته باشید. گاهی اوقات شروع متن نیز می‌تواند با یک دیالوگ جذاب آغاز شود.

ضابطیان ادامه داد: وبلاگ‌ها را همینطور رها نکنید و می توانید وبلاگ‌ها را به سمت کتاب برده و مطالب آنها را منتشر کنید چرا که نوع برخورد با کتاب و وبلاگ متفاوت است و کتاب ماندگاری بیشتری دارد.
در ادامه این برنامه اسعد نقش بندیان از عکاسان مطرح و داور جشنواره نیز گفت: عمر عکاسی از سال ۱۸۲۶ آغاز شده است و از آن تاریخ ۱۷۰ سال گذشته. عکاسی تا سال ۱۹۰۰ لوکس بود و فقط در اختیار پادشاهان و اشراف قرار داشت. بعد از آن است که افراد دوربین را حتی به خانه‌های خود برده و شکل های مختلف فیلم عکاسی پیدا می شود.

وی افزود: اکنون وبلاگ های عکاسی بسیار فعال هستند و در فضای مجازی عکس‌های بسیاری را می تواند دید.

وی گفت: باید سعی کنید عکس‌ها زیرنویس داشته باشند و عکس‌هایی که در سفرنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند مکمل هم باشند ولی تعداد زیاد عکس ذهن را به هم می‌ریزد. عکس یک نیاز و ضرورت است. لحن هر کسی می‌تواند در سفرنامه خاص باشد. گاهی لازم است که زیر نویس یک عکس اطلاعاتی درباره آن موضوع باشد.

در پایان این برنامه کلیپی نیز درباره جشنواره و جاذبه‌های گردشگری قشم که توسط عرفان فکری یکی از گردشگران وبلاگ نویس تهیه شده بود، پخش شد.