جشنواره اقوام ایرانی با حضور عشایر آذری، ترک، ترکمن، قشقایی، بختیاری و بلوچ با اجرای برنامه‌های سنتی ویژه ایام ولادت حضرت علی(ع) تا مبعث پیامبر(ص) در فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.

جشنواره

غلامعلی کاظمی قشقایی، مدیر شرکت کوچ ایل قشقایی و برگزارکننده نمایشگاه های اقوام ایرانی در کشور به خبرنگار مهر گفت: در این جشنواره که از دوازدهم تا بیست و ششم اردیبهشت ماه برگزار می شود تمام عشایر و اقوام ایرانی در ۵۰ غرفه از ۲۵ استان کشور به معرفی صنایع‌دستی، سوغات، جاذبه های گردشگری و آئین ها و مراسم های خود می‌پردازند.

عشایر بویراحمد

وی گفت: قبل از عید نیز جشنواره ای ویژه آداب و رسوم اقوام ایرانی را برگزار کردیم، اما در این برنامه علاوه بر معرفی برنامه های آئینی سعی می شود درباره جشن ها و مراسم مذهبی اقوام مختلف کشورنیز  اطلاعاتی به مردم تهران داده شود. بنابراین عشایر با پوشیدن لباس های سنتی خود و برپایی سیاه چادر و چادرهای سنتی در این جشنواره حضور پیدا خواهند کرد. سال گذشته این برنامه در خرداد برگزار شد، ولی امسال از آنجا که عید مبعث و ولادت حضرت علی(ع) در اردیبهشت ماه واقع شده این ایام را برای برگزاری جشنواره در نظر گرفتیم.

قشقایی از برپایی جشنواره هایی در خارج از کشور برای معرفی اقوام ایرانی سخن گفت و بیان کرد: دو سال پیش به دعوت شهردار پاریس نمایشگاه عشایر را به مدت یک هفته در فرانسه برگزار کردیم. در کشورهای دیگر از جمله ترکیه و آذربایجان نیز به معرفی فرهنگ عشایر ایران پرداخته‌ایم.