هنر

شهرام گیل‌آبادی گفت: برگزاری دوسالانه‌ی دیوارنگاری به‌نوعی یک جشنواره‌ی ترکیبی است که می‌تواند هنر انقلاب اسلامی و ایرانی را روی دیوارهای شهر نمایان کند. هر گردشگر خارجی نیز می‌تواند با این زاویه مواجه شود و این زاویه، الهامات متعددی را از جنس ایرانی در اختیارش قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، گیل‌آبادی – رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران – اظهار کرد: دستگاه‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی باید از شیوه‌ی برگزاری این دوسالانه به‌عنوان یک مدل کاربردی استفاده کنند، چراکه هم از بعد توجه به ویژگی‌های هنر مردمی و هنر شهری قابل اعتناست و هم از سوی دیگر، علاوه بر آن‌که تکنیک‌های دیوارنگاری روزآمد می‌شوند، محصولات نهایی این جشنواره به‌صورت کاربردی قابل استفاده است.

او ادامه داد: اساس شکل‌گیری نقاشی دیواری در کشور ما به بعد از انقلاب اسلامی برمی‌گردد؛ طبیعتا مفاهیم انقلابی در بسیاری از این موارد پیوند جدی و اساسی با نظرگاه مردمی برقرار می‌کند که روزانه با آن‌ها مواجه‌اند. بدون شک وجوه زیبایی‌شناسانه‌ای که ترکیبی از هنر ایرانی، اسلامی و مدرن کشور است و زاویه‌ی معنایی آن در انقلاب شکل گرفته بود، خودش را روی دیوارها نشان داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تأثیر دیوارنگاری شهری با موضوع «شاهدان شهر» و چشم‌انداز آن بر بازدیدکنندگان خارجی از این دیوارنگاری‌ها، گفت: وقتی هر فرد خارجی از کنار این نقاشی‌های دیواری عبور می‌کند، اندیشه انقلابی، ایرانی و اسلامی پنهان و آشکار در این تصاویر در ذهن و جان او می نشیند و این امر می‌تواند به الگوی اصیل انتقال پیام انقلاب ما کمک کند.

گیل‌آبادی با بیان این‌که باید با این مقوله‌ی فوق‌العاده مهم به‌شکلی روزآمد برخورد کرد، اظهار کرد: برگزاری این دوسالانه به این فضا کمک کرده است تا هم این اندیشه روزآمد شود و هم مفاهیم، به مفاهیم روز و معاصر تبدیل شود. این دوسالانه به‌نوعی یک جشنواره‌ی ترکیبی است که می‌تواند هنر انقلاب اسلامی و ایرانی را روی دیوارهای شهر نمایان کند.

وی افزود: این، مدل خوبی است که می‌تواند سبکی جدید را در جشنواره‌های کشور بنا بگذارد و حتی بر مدل‌های جهانی نیز تأثیرگذار باشد.

سومین دوسالانه‌ی ملی دیوارنگاری شهری در سه بخش مسابقه «شاهدان شهر»، بخش پژوهش و مروری بر آثار دیوارنگاری شهری، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران بهمن‌ماه 1393 در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی www.zibasazi.ir مراجعه کنند.