غار

رئیس هیات مدیره انجمن غار و غارشناسی ایرانیان گفت: در بین ۲۲۰۰ غار موجود در کشور بجز غار شاپور، هنوز هیچ غار دیگری از نظر استانداردهای جهانی، شناسایی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره دوسالانه عکس غار به همت انجمن غار و غارشناسی ایرانیان و فراهم کردن شناخت و آگاهی بیشتر برای علاقه‌مندان به دنیای ناشناخته غارها برگزار شد.

محمدابراهیم صافی، رئیس انجمن عکاسان میراث فرهنگی و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران و داور جشنواره به همراه نامور عباسیان، عضو انجمن عكاسان مطبوعات و انجمن ميراث فرهنگي و گردشگري و عكاس منتخب حوزه محيط زيست و ناصر میزبانی و بهزاد ترکی‌زاده از عکاسان برتر ایران به همراه فیلیپ کروچه از عکاسان فرانسوی تیم ۵ نفره داوران این جشنواره را تشکیل داده‌اند و برای آن نشست خبری در روز سه شنبه برگزار کردند.

جواد نظام دوست مسئول این جشنواره و رئیس هیات مدیره انجمن غار و غارشناسی ایرانیان گفت: با توجه به اینکه غارها فضای دست نیافتنی و مورد توجه هستند و بسیاری از آنها قابل دسترس نیستند تصمیم گرفته شد زیبایی‌ها و زشتی‌های آنها به زبان گویای عکس معرفی شود و با نشان دادن اتفاقات زیبا و زشت با عکاسی از دل این دنیای زیرزمینی مردم را با غار آشنا کنیم.

وی گفت: آذر ماه سال ۹۱ فراخوان نخستین دوسالانه عکس غار با محوریت زیبایی غارها و با هدف معرفی و حفاظت از غارها منتشر شد و پس از دریافت آثار و داوری عکس های دریافتی این جشنواره با حمایت سازمان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان میراث در اصفهان برگزار شد.

نظام دوست افزود: در نخستین دوره از جشنواره دوسالانه ۲۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره رسید و امسال دوسالانه دوم را در حالی برگزار می کنیم که تعداد شرکت کنندگان بیشتر عکس‌های دریافتی نیز افزایش چشمگیری داشته است. همچنین در برگزاری این جشنواره مدیران غارهای علیصدر و کتله‌خور با ما همکاری کردند. در این دوره ۱۱۷ عکاس شرکت کردند، ۵۰ نفر را در طی دو اردو به داخل غار بردیم تا با نحوه عکاسی در غار آشنا شوند. این افراد بیشتر غارنورد بودند.

رئیس هیات مدیره انجمن غار و غارشناسی ایرانیان تصریح کرد: Workshop برای غارنوردان برگزار و نحوه نورپردازی و عکاسی در شرایط سخت غار توضیح داده شد.

جواد نظام دوست نیز در این برنامه گفت: از نظر استانداردهای جهانی به جز غار شاپور هنوز هیچ غاری در کشور شناسایی نشده است منظور از استانداردها این است که باید زیست‌شناسی، شرایط آب و هوایی، قدمت و تاریخ، نقشه برداری و مطالعات گسترده‌تر غار انجام شده باشد ولی این کارها هنوز برای غارها انجام نگرفته است. با این حال می‌توانیم بگوییم که از بین دو هزار و ۲۰۰ غار موجود تنها ۲۰۰ غار فقط نقشه برداری شده‌اند.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد داده است که در پرتال گردشگری بین المللی ۶۰ قطعه از عکس‌های برتر در این پرتال نمایش داده شود این پرتال به زودی رونمایی خواهد شد.

همچنین در این برنامه صافی گفت: این جشنواره در دو بخش غارشناسی و محیط زیست برگزار شده است. در بحث غارشناسی فقط پدیده شناخت غار مدنظر نبود. بخش ویژه نیز به تاریخی غارنوردی در کشور می پرداخت.

صافی افزود: متاسفانه برای این جشنواره اطلاع رسانی های گسترده ای انجام نشده است. ما عکاسان حرفه ای داریم که با این دوسالانه آشنا نبوده اند.

وی با انتقاد از برخی ناملایمتی ها در غار گفت: در برخی از غارها مانند نخجیر نورپردازی های بسیار بدی انجام شده است که کار را برای عکاسان سخت می کند و از سوی دیگر ضربه های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند.

نامور عباسیان یکی دیگر از داوران این جشنواره گفت: دوسالانه عکس نباید باعث شود برخی از افرادی که با غار آشنا نیستند به محیط زیست آن صدمه بزنند. تجهیزات عکاسی در ایران بسیار گران است و  عکاسی در آب با خطر مواجه است باید در هنگام عکاسی به استقبال  خطر برویم با این حال هنوز بازار خاصی برای عکس ها تعریف نشده است در حالی که سازمان میراث فرهنگی می تواند از این تصاویر برای جذب توریست غار استفاده کند.

ناصر میزبانی یکی دیگر از داوران جشنواره که کارمند رسمی سازمان میراث فرهنگی نیز هست، گفت: بسیاری از عکاسان حرفه ای عکس از داخل غار ندارند و یا غارنوردان عکس خوب از غاز ندارند.اگر توسعه عکاسی غار همراه با حفاظت از آن نباشد، باید این کار متوقف شود.

وی افزود: در مواردی حتی چربی دست یک انگشت عکاس باعث می شود تا رشد چکیده غار که طی میلیون ها سال ایجاد شده است، به طور کامل متوقف شود. برخی از افراد یا حتی عکاسان به این موارد توجهی ندارند.

داوران دومین دوره جشنواره دوسالانه عکس غار از بین ۵۴ عکس برگزیده به ۵ عکس جوایز نقدی خواهند داد که ۳ عکس از نظر زیباشناختی، یک عکس در بحث محیط زیست و یک عکس تاریخی شامل آنها می شود. همچنین ۱۰ عکس نیز تقدیر خواهد شد.  اختتامیه دومین جشنواره دوسالانه عکس غار نیز با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد و نمایشگاهی از روز ششم تا دهم اسفند ماه در کاخ موزه نیاوران برپا و عکس های برگزیده رونمایی می‌شوند.