خانه شیخ فضل الله نوری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از پیگیری این اداره کل مبنی بر لزوم جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف در خانه تاریخی شیخ فضل الله نوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره سازمان میراث فرهنگی بعد از یک هفته از انتشار گزارش خانه شیخ فضل الله نوری فرو می ریزد در خبرگزاری مهر، واکنش نشان داد و از قول مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در منتی که آن را به رسانه ها فرستاده نوشت: رجبعلی خسرو آبادی گفته است که در پی انتشار اخبار مربوط به تخریب خانه تاریخی شیخ فضل الله نوری، این اداره کل در نامه ای به شهردار منطقه 12 بر لزوم جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف در این بنا با توجه به واجد ارزش بودن آن تاکید کرد.

وی با بیان اینکه دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران پیگیر اخذ مجوز از مقام قضایی برای ورود عوامل اجرایی نجات بخشی این اثر تاریخی است خاطر نشان کرد: در این راستا نامه ای برای رییس شورای اسلامی شهر تهران تهیه و در آن پیشنهاد شده است تا این خانه از سوی شهرداری تملک و به عنوان موزه مشاهیر حفظ و احیاء شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران  با یادآوری اینکه در سال 86 ارزشهای معماری خانه تاریخی شیخ فضل الله نوری و نیز جایگاه ملی- مذهبی آن در نامه ای از سوی این اداره کل به شهرداری اعلام شده بود افزود: ابتدای سال جاری نیز پیرو بازدید کارشناسی با توجه به میزان آسیبها، شرایط نگهداری ملک و دامنه تخریب، موضوع ممنوعیت تخریب و آسیب رسانی به این خانه تاریخی در نامه ای به شهرداری مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته خسرو آبادی با توجه به پاسخ شهرداری مبنی بر مسدود بودن درب ورودی ملک و پوشش آن توسط تیغه احداث شده، مجددا در نامه ای اهمیت ارزشهای معماری و تاریخی خانه تاریخی شیخ فضل الله نوری و موضوع رفع خطر و پیشگیری از تخریب بنا توسط مالک و تحت نظارت این اداره کل مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: با توجه به عدم مراجعه مالک تاکنون و عدم امکان دسترسی به داخل بنا امکان مستند سازی دقیق و آسیب شناسی کامل بنا فراهم نشده است.