کازرون – خبرگزاری مهر: نقش برجسته “قندیل” در شهرستان کازرون فارس به عنوان یکی از ظریف ترین نقش برجسته دوران باستان این روزها نه طرح مطالعات علمی و کاوشی مدونی دارد و نه مورد محاظفت و مراقبت جدی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نقش برجسته “قندیل” در شهرستان کازرون فارس قرار دارد و به عنوان یکی از ظریف ترین نقوش برجسته دوران باستان شناخته می شود.

این نقش برجسته ازجمله معدود نقوشی است که در آن نقش زن حکاکی شده و با شماره 4539 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اما با وجود ظرفیتهای فراوانی که این نقش برجسته ظریف و زیبا دارد اما همچنان در بحثهای علمی و حفاظتی مورد غفلت واقع شده است و به رغم تاکید فعالان میراث فرهنگی مبنی بر اینکه با تهیه طرح علمی مدون می توان ظرفیتهای گردشگری را برای این نقش برجسته زیبا تعریف کرد اما تاکنون اقدام موثری برای این اثر تاریخی صورت نگرفته است.

در این رابطه عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علیرغم تخریب تعمدی نقش برجسته قندیل در سال 91 و آسیب رساندن به بخش هایی از این نقش پراهمیت تاریخی توسط عده ای سودجود و با وجود اینکه مسئولین محلی بخش قائمیه شهرستان کازرون و همچنین سازمان میراث فرهنگی، وعده دادند نسبت به ایجاد حفاظ فیزیکی اطراف این نقش و همچنین ایجاد سایه بان برای آن اقدام خواهند کرد، اما متأسفانه همچنان شاهدیم که این نقش برجسته بدون کوچکترین توجهی به حال خود رها شده است.

محسن عباسپور توضیح داد: نقش برجسته قندیل در شمال غربی بخش قائمیه شهرستان کازرون و در منطقه ای کوهپایه ای قرار گرفته و فاصله ی آن تا نزدیک ترین منطقه مسکونی بیش از یک کیلومتر است و در این فاصله و همچنین شعاع چند کیلومتری اطراف آن عملاً هیچگونه اثری از کنترل و حفاظت فیزیکی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها حفاظتی که از این نقش صورت می گیرد، گشت زنی های موردی یگان حفاظت میراث فرهنگی و همچنین مراقبت های معمولی اهالی روستای قندیل، نزدیک ترین روستا به این نقش برجسته است.

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: نقش قندیل از جمله آثار تاریخی برجسته ایران است که علیرغم برجستگی های متعدد تاریخی، متأسفانه تا کنون کمتر مورد دقت و بررسی های علمی قرار گرفته است.

عباسپور عنوان کرد: این نقش از معدود نقوش برجسته ای است که تصویری از زن در آن نقش شده است. علاوه بر وجود این نقش، محوطه پیرامونی آن نیاز به کاوش و مطالعات مدون علمی دارد که متأسفانه در این زمینه نیز سازمان میراث فرهنگی تاکنون هیچ اقدام قابل توجه ای را انجام نداده است.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است در حال حاضر این نقش تاریخی بیش از همه نیاز به حفاظت و همچنین آغاز مطالعات علمی و میدانی دارد که با ابراز تأسف باید اعلام کرد هر دوی این موارد بلاتکلیف مانده و نتیجه این شده که یکی از زیباترین نقوش برجسته  ایران که ظرافت عمیقی در تراش و حجاری آن صورت گرفته است و بدون حفاظت فیزیکی و در میان وعده های روی کاغذ مانده مسئولین، عملاً به حال خود رها شده است.

این فعال میراث فرهنگی شهرستان کازرون عنوان کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه این نقش برجسته ساسانی به ویژه با توجه به نزدیکی آن به شهر تاریخی بیشاپور می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری نیز محسوب شود، اما متأسفانه در این خصوص نیز هیچگونه برنامه ریزی و بسترسازی صورت نگرفته و بنابراین اهالی منطقه نیز از موهبت ورود گردشگران محروم مانده اند و گردشگران نیز از تماشای این نقش بازمانده اند.

به گزارش مهر، این در حالیست که طی چند سال اخیر نقش برجسته هایی در شهرستان کازرون وجود داشتند که مورد آسیب جدی افراد سودجو قرار گرفتند.

نمونه آن نقش برجسته بهرام در تنگ چوگان بود که مورد آسیب برخی افراد سودجو برای سرقت قرار گرفت و بعد از آن مسئولان امر اقدامات حفاظتی اساسی را برای آن تدارک دیدند از این رو تا زمان از دست نرفته باید برای نقش قندیل نیز اقدامات حافظتی و در ادامه آن اقدامات کاوشی و پژوهشی نیز انجام داد.