نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در حالی صبح دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد که بر ظرفیت خانه‌های سنتی و تاریخی ایرانی به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران تأکید دارد.
تصویر تلاش برای جهانی کردن «خانه ایرانی»

به گزارش جام‌جم، هر چند این نمایشگاه با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزیر گردشگری یونان، نماینده یونسکو در ایران و رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه افتتاح شد، اما برخلاف معمول مراسم‌ افتتاحیه نمایشگاه‌ها، در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه گردشگری خبری از سخنرانی مدیران و مسئولان نبود و به جای آن گروه‌های موسیقی نواحی به اجرای موسیقی پرداختند.

صدای دلنشین موسیقی نواحی

در سالن 38 نمایشگاه بین‌المللی ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها به همراه شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی فعال در عرصه گردشگری حضور پررنگ دارند. آنها با تأکید بر ظرفیت و جاذبه‌های «خانه‌های ایرانی» و شعار «میهمان ما باشید»، جاذبه‌های گردشگری استان خود را به مخاطبان و بازدیدکنندگان معرفی و آنها را به دیدن استان خود تشویق می‌کنند.

محمد جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان درباره غرفه استانش در این نمایشگاه به جام‌جم می‌گوید: در این دوره سعی داریم نمایی از یک خانه کرمانی را به نمایش بگذاریم. وی معرفی ظرفیت صنایع دستی، بوم‌گردی و بخشی از فرهنگ کرمان بویژه عشایر استان را از دیگر برنامه‌های غرفه کرمان عنوان می‌کند و می‌افزاید: موسیقی فولکلور کرمان توسط گروه مهر وطن، صبح و عصر چهارشنبه اجرا می‌شود. برخی نیز این نمایشگاه را فرصتی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان به خارجی‌ها می‌دانند از جمله فرزین حق‌پرست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، اشاره می‌کند و می‌گوید: حضور در این نمایشگاه بستر مناسبی برای آشنایی کشورهای دیگر با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان به‌شمار می‌آید و باید از این فرصت استفاده کرد و برای همین اقلام فرهنگی و تبلیغاتی را به صورت چندزبانه در اختیار بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار می‌دهیم.

خانه‌های ایرانی، جاذبه‌ای جهانی

می‌توان گفت مضمون نمایشگاه گردشگری امسال خانه‌های ایرانی است. خانه‌هایی که شاید صد سال پیش به شهرها و روستاهای این سرزمین هویت می‌دادند و با دیدنشان می‌فهمیدی در کدام خطه هستی. بناهایی که با طغیان ساختمان‌های بدشکل و قواره و سود هنگفتی که نصیب بساز و بفروش‌ها می‌کند، یکی یکی از صفحه روزگار محو می‌شوند.

در چند سال اخیر تلاش‌هایی برای حفظ و احیای این سرمایه‌های ملی صورت گرفته است که ظرفیت شایانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارند. صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی نوک پیکان این تلاش‌ها بوده است که با مشارکت بخش خصوصی توانسته برخی از بناهای تاریخی ایران را با تغییر کاربری به واحدهای اقامتی و پذیرایی تبدیل کند.

اندونزی و موزه خانه‌های سنتی

سرزمین ایران آنقدر پهناور است که برای دیدن مناطق آن باید سال‌ها وقت گذاشت. تنوع خانه‌های ایرانی آنقدر زیاد است که نمی‌توان حتی بخش کوچکی از آنها را در یک نمایشگاه در معرض نگاه مخاطبان قرار داد.

مسئولان کشور اندونزی که دارای اقوام مختلف با خانه‌های گوناگونی است، تدبیر جالبی در این زمینه اندیشیده‌اند. آنها مکانی را به بازسازی خانه‌های اقوام مختلف کشورشان اختصاص داده‌اند تا گردشگران با حضور در این مکان، با تنوع خانه‌های این کشور آشنا شوند. در واقع ایده ساخت چنین مکانی هنگامی شکل گرفت که گروهی از معماران در بازدید از منطقه‌ای در این کشور متوجه شدند که تنها چهار نمونه از این خانه‌های منحصربه‌فرد آن منطقه باقی مانده است. سپس یوری آنتار و روماش آسوه جنبشی برای نگهداری خانه‌های سنتی اندونزی آغاز کردند. در کشور ما نیز می‌توان چنین ایده‌ای را در تهران یا یکی از شهرهای تاریخی اجرا کرد و با بازآفرینی تعدادی از خانه‌های ایرانی شهری و روستایی یا حتی چادرهای عشایر میزبان گردشگران زیادی بود و به نوعی آنها را به بازدید از مکان اصلی این خانه‌ها تشویق کرد.

معافیت مالیاتی 100 درصدی واردکنندگان گردشگر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه نهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته از معافیت صددرصدی مالیاتی هتل‌ها، مراکز اقامتی و آژانس‌های واردکننده گردشگر به کشور خبر داد. مسعود سلطانی‌‌فر به تصویب ماده 31 آیین‌نامه رفع موانع تولید در جلسه گذشته هیات دولت اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده قانونی، تمام هتل‌ها، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری که از ابتدای سال 95 پروانه بهره‌برداری دریافت می‌کنند، مشمول صددرصد معافیت مالیاتی می‌شوند. او با بیان این‌که معافیت مذکور به مدت پنج سال در شهرهای توسعه‌یافته و به مدت ده سال در شهرهای کمتر توسعه یافته اجرا می‌شود، افزود: مراکزی که در گذشته پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و مشمول معافیت 50 درصدی می‌شدند نیز از سال آینده تا سال 1400 همچنان مشمول این معافیت مالیاتی خواهند بود. به گفته معاون رئیس‌جمهور، اما این معافیت شامل آژانس‌هایی که در بخش خروج تور فعال هستند، نمی‌شود.

کمیل انتظاری