logo_etourism11

کنفرانس «گردشگری الکترونیکی ایران، چالش‌ها و راهکارها» هشتم و نهم آبان‌ماه امسال در هتل «آزادی» تهران برگزار می‌شود تا شاید سرانجام، دریچه‌ای را روی گردشگری الکترونیکی ایران و ورود فن‌آوری اطلاعات به صنعت گردشگری باز کند.

مرتضی احمدی – رییس ستاد برگزاری کنفرانس گردشگری الکترونیکی ایران – در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این کنفرانس که در کنار آن، نمایشگاهی نیز برگزار می‌شود، در پنج محور اصلیِ «گردشگری الکترونیکی، نظرات و مفاهیم»، «خدمات الکترونیکی در گردشگری‌»، «بازاریابی الکترونیکی در گردشگری»، «ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی در گردشگری» و «زیرساخت‌های گردشگری الکترونیکی» تعریف شده است.

او با اشاره به این‌که این همایش از سوی جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی ایران برگزار می‌شود و دانشگاه علم و فرهنگ، جمعی از اساتید دانشگاه علامه‌ طباطبایی، پژوهشکده‌ی گردشگری و اعضای هیأت علمی برخی دانشگاه‌ها در برپایی آن همکاری دارند، ادامه داد: در گذشته، همایش‌هایی هم با موضوع گردشگری الکترونیک در کشور برگزار شده بود؛ ولی جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی در سال 87 به این جمع‌بندی رسید که دبیرخانه‌ی دائمی برای گردشگری الکترونیکی ایجاد کند و در نیمه‌ی دوم سال گذشته نیز این اتفاق افتاد و تصمیم بر آن شد که هر سال یک کنفرانس برگزار شود و آبان‌ماه امسال نیز نخستین کنفرانس برگزار می‌شود و هر سال این روند ادامه خواهد داشت.

احمدی اظهار کرد: در این همایش تأکید بر کاربرد فن‌آوری اطلاعات در بخش‌ عرضه و تقاضای گردشگری و همچنین دیجیتالی شدن خدمات گردشگری با استفاده از فن‌آوری اطلاعات و اینترنت است.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت پرداخت سریع‌تر به گردشگری الکترونیکی در کشور، بیان کرد: امروزه اگر کشوری در زمینه‌ی گردشگری الکترونیکی کاری نکرده باشد، از فهرست مقاصد گردشگری حذف می‌شود، چون بیشتر گردشگران دنیا از طریق اینترنت مقاصدشان را انتخاب می‌کنند. بنابراین لازم است مراکز خدماتی در گردشگری، خدمات خود را اینترنتی نیز معرفی و عرضه کنند، چراکه در غیر این صورت، گردشگران را از دست می‌دهند.

او ادامه داد: در دو دهه‌ی اخیر، گردشگری الکترونیکی از سوی بسیاری کشورها مورد توجه قرار گرفته است و حتی برخی کشورها بیستمین کنفرانس خود را هم با این موضوع برگزار کرده‌اند، البته ما نیز در ایران نمونه‌هایی از این همایش‌ها داشته‌ایم؛ ولی این کنفرانس برای نخستین‌بار در این سطحِ رسمی برگزار می‌شود و مصادف شدن آن با آغاز کار دولت جدید و تحولات پدید آمده در وزارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این موضوع کمک زیادی خواهد کرد.

دبیر علمی کنفرانس گردشگری الکترونیکی با بیان این‌که شناسایی و گرد هم آوردن فعالان گردشگری الکترونیکی و برقراری تعامل با آن‌ها به‌منظور جلوگیری از فعالیت پراکنده، یکی از اهداف این کنفرانس است، توضیح داد: مخاطبان اصلی این کنفرانس‌، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباط‌ات، دفاتر خدمات گردشگری فعال، بویژه در رزرواسیون دیجیتالی‌، شرکت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی‌،‌ سرمایه‌گذاران، تورگردان‌ها‌، گروه‌های هتلی‌، باشگاه‌های گردشگری‌، بانک‌های دولتی و خصوصی،‌ موسسات مالی‌،‌ شرکت‌های بیمه و فن‌آوری اطلاعات‌، دانشگاه‌ها‌، موسسات آموزشی‌، شرکت‌های مخابراتی‌، تلفن همراه‌، خدمات اینترنتی،‌ کامپیوتری، رسانه‌های گروهی‌، مطبوعات‌، مجلات تخصصی‌، سایت‌های اینترنتی‌ و بازاریابی گردشگری‌ و جوامع و انجمن‌های گردشگری در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات هستند.

رییس ستاد برگزاری کنفرانس گردشگری الکترونیکی درباره‌ی این‌که برپایی این کنفرانس چقدر از فعالیت‌های پراکنده و لجام‌گسیخته‌ی گردشگری الکترونیکی و سایت‌های اینترنتی موجود در این حوزه جلوگیری می‌کند و سبب تخصصی و علمی شدن فعالیت آن‌ها می‌شود؟ گفت: طبیعتا یکی از اهداف جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی، سامان‌دهی آن‌هایی است که در حوزه‌ی گردشگری‌، خدمات اینترنتی می‌دهند و برای این‌که از یک‌سو مردم به این شبکه‌ها و فعالیت‌ها اعتماد کنند و از سوی دیگر، خدمات‌دهندگان پشتوانه‌ای داشته باشند، در این کنفرانس راهکارهایی ارائه و تلاش می‌شود با تعریف شیوه‌هایی،‌ افرادی که مجوز دفتر خدمات مسافرتی ندارند و به‌شکل اینترنتی فعالیت می‌کنند، سامان‌دهی شوند و از فعالیت‌های غیرمجاز جلوگیری و روش‌های اعتمادسازی مردم نیز ارائه شود.