دیدنی های مصر
دیدنی های مصر

از اولین توافق ایران و مصر تا کنون حدود سه‌ماه می‌گذرد. در این مدت، آژانس‌های گردشگری ایرانی بسیاری تلاش کرده‌اند، این کشور را به فهرست مقاصد خود وارد و ایرانی‌ها را به جمع گردشگری مصر اضافه کنند؛ اما از آن وقت تا حالا مصری‌های کمی به ایران آمده‌اند و اگر اصرار ایرانی‌ها نباشد، مصر هم به اتوبان یک‌طرفه‌ی گردشگری ایران تبدیل می‌شود، مانند ترکیه، عربستان، سوریه و …

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسوولان گردشگری ایران و مصر در اولین مذاکرات، روی تعداد خاصی از گردشگران با یکدیگر توافق نکردند؛ اما درباره‌ی زمان فرستادن گردشگران‌شان به دو کشور، صحبت‌هایی رد و بدل شد. ایران اولین طرفی بود که قول داد تا فروردین‌ماه امسال، یعنی یک‌ماه بعد از توافق‌ها، به مصر گردشگر بفرستد که موفق هم شد؛ ولی به‌خاطر شرایط امنیتی، حفاظتی و حضور افراطی‌های مداخله‌جو در آن کشور، روند اعزام مسافر از ایران خیلی تند پیش نرفت، وگرنه بنا بر گفته‌ی آژانس‌دارها، علاقه‌مند برای سفر به مصر در ایران کم نیست.

بسیاری از آژانس‌های مجری تورهای خارجی در ایران، مصر را به فهرست مقاصد خود اضافه کرده‌اند و همین رقابت باعث شده است، قیمت‌ها شکسته شود و از دوهزار دلار به 1500 دلار برسد. رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران هم قبلا گفته بود، این رقم کمتر هم می‌شود و حتا به نصف خواهد رسید.

با وجود تمایل ایرانی‌ها برای سفر به مصر و همچنین درخواست برخی شرکت‌های گردشگری ایرانی برای فرستادن ماهانه 20هزار گردشگر از ایران به مصر، ظاهرا طرف مصری چندان مُصرانه موضوع فرستادن اتباع کشورش را به ایران پیگیری نمی‌کند. از دیدگاه آژانس‌های ایرانی، فرستادن گردشگر به مصر آسان‌تر از آوردن گردشگر از این کشور است، چراکه ایرانی‌ها با تمدن، تاریخ و جاذبه‌های مصر غریبه نیستند و خیلی‌ها هم همواره رویای دیدن اهرام ثلاثه و مجسمه‌ی ابوالهول را در سر داشته‌اند و حالا این فرصت برای آن‌ها فراهم شده است.

گویا مشکل ایران در بازار مصر، مانند سایر کشورها، ضعیف بودن تبلیغات است. پس از آمدن دومین هیأت گردشگری از مصر به ایران که به دعوت بخش خصوصی کشور ما انجام شد، قرار بود آژانس‌های ایرانی‌ مسیرها و قیمت‌های خود را به آژانس‌های مصری بدهند که به گفته‌ی ابراهیم پورفرج، رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران، این اتفاق افتاده و دست‌ کم سه مسیر برای آن‌ها تعریف شده و قیمت‌ها هم نصف قیمتی است که ایرانی‌ها برای دیدن مصر می‌پردازند.

او به خبرنگار ایسنا گفت: علاوه‌ بر این مسیرها، یک مسیر تلفیقی با ترکیه هم طراحی شده است که تا به حال دو سه گردشگر مصری با این تور به ایران آمده‌اند.

البته پورفرج تأکید دارد که فعالیت گردشگری ایران و مصر هنوز به اتوبان یک‌طرفه تبدیل نشده، چون این روابط بعد از سال‌ها محدودیت، تازه برقرار شده است و به زمان بیشتری نیاز دارد.

او ادامه داد: مصری‌ها مثل ایرانی‌ها نیستند و از کشور ما شناختی ندارند، برای همین نیاز است امکانات و جاذبه‌های‌مان را در این کشور معرفی کنیم، چون هنوز ایران در مصر معرفی نشده است.

براساس مذاکراتی که در این دوره انجام شد، قرار بود اوایل تیرماه آژانس‌های ایرانی به مصر بروند و در این کشور نمایشگاهی را برگزار کنند تا ایران و امکانات آن در این نمایشگاه کوچک معرفی شود و مصری‌ها و دیگر آژانس‌های این کشور بدانند، چگونه می‌توانند به ایران سفر کنند. کشوری که پرواز مستقیم به آن، به‌تازگی برقرار شده است و روادید آن برای مصری‌ها برخلاف سخت‌گیری‌های این کشور برای ایرانی‌ها، آسان‌تر صادر می‌شود.

پورفرج به ایسنا گفت: برگزاری نمایشگاه به‌خاطر انتخابات ریاست جمهوری عقب افتاده است؛ ولی در حال برنامه‌ریزی و منتظر اعلام آمادگی طرف مصری هستیم. تا چند روز آینده، پاسخ آن‌ها مشخص می‌شود و ما قبل یا بعد از ماه رمضان در این کشور یک نمایشگاه خواهیم داشت.

با این همه و پیشروی آرام روند تبادلات گردشگری بین دو کشور، هنوز یک مسأله مطرح است، آن هم این‌که مصر می‌تواند بازار خوبی برای جذب گردشگر به ایران باشد؟ هرچند در این رقابت تنگاتنگ میان کشورها برای جذب گردشگر نباید از هیچ کشوری چشم‌پوشی کرد، حتا مصر که متولیان گردشگری‌اش می‌گویند، مردم کشورشان از نظر درآمد اقتصادی چندان مرفه نیستند و قشر مرفه آن هم که جمعیتی حدود 10میلیون نفر است، بیشتر ترجیح می‌دهد سفر تفریحی برود تا فرهنگی. از دیدگاه متولیان گردشگری مصر، این قشر نمی‌تواند جامعه‌ی هدف ایران باشد و لازم است ایران دنبال افراد خاص و علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ باشند.