egypt

سفر گردشگران ایرانی به مصر پس از 34 سال قطع رابطه‌، خبر مهمی بود که سبب جنجال‌ها و واکنش‌های تندی از سوی برخی رسانه‌های مصری شد؛ آن‌ها از آنچه «نفوذ سپاه پاسداران به مصر» نامیدند، اظهار نگرانی کردند. برای همین تلاش بسیاری صورت گرفت تا نشان داده شود نخستین پرواز ایرانی به مقصد مصر، حامل دیپلمات‌ها و مقامات دولتی کشور ایران بوده است و نه گردشگران.

رقیه حاتمی‌پور – مدیر آژانس گردشگری که نخستین تور ایرانی را به مقصد مصر برگزار کرده است – درباره‌ی این ابهام‌ها به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد و تأکید کرد: این گروه از ایرانی‌ها که به مصر سفر کردند،‌ گردشگر واقعی بودند. در این گروه 43 نفره، مدیران آژانس‌های گردشگری و هیچ فرد اداری و دولتی دیگری نبودند، در این تور 9 کودک همراه خانواده‌های‌شان حضور داشتند و مسافر دیگری در این هواپیما نبود.

او ادامه داد: هواپیمای استفاده‌شده برای این سفر، مصری بود که مجوز آن با زحمت زیاد در مدت 24 ساعت از سوی سازمان هواپیمایی کشور و دفتر حافظ منافع ایران در مصر و همچنین با پیگیری مقامات مصری صادر شد.

وی درباره‌ی این‌که آیا برای اجرای هر تور و برقراری هر پرواز باید این مجوز گرفته و مراحل آن دوباره طی شود؟ گفت: این اتفاق پس از 34 سال وقفه رخ داد، برای همین لازم بود سازمان هواپیمایی مراحلی را برای ثبت یک شرکت هواپیمایی خارجی انجام دهد که تا کنون هیچ‌یک از این مراحل انجام نشده بود.

حاتمی‌پور با بیان این‌که در حال حاضر آژانس او تنها آژانسی است که تور مصر را برگزار می‌کند، اظهار کرد: ابتدا قرار بود کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی طبق توافق‌های دو کشور‌، تورهایی را برگزار کند؛‌ ولی پروازهای چهارم و دهم فروردین‌ماه را لغو کرد و چون برای این تور ثبت‌نام‌هایی انجام شده بود و ما نمی‌خواستیم برنامه‌ی مسافران را لغو کنیم، سریع وارد عمل شدیم تا مجوزهای لازم را بگیریم.

او گفت: روادید گردشگران ایرانی توسط دفتر حافظ منافع مصر در ایران، در مدت 15 ددقیقه صادر شد.

حاتمی‌پور تصمیم دارد اجرای تور مصر را ادامه دهد برای همین به توری که برای اردیبهشت‌ماه پیش بینی شده است اشاره و بیان کرد: از خردادماه قرار است هفته‌ای یک پرواز از ایران به مصر انجام شود.

وی درباره‌ی مسائلی که مبنی به محدود بودن این سفر مطرح شده است و همچنین حذف قاهره به‌دلیل مخالفت‌های سلفی‌ها، توضیح داد: روادیدی که برای نخستین گردشگران ایرانی گرفته شد‌، گروهی (مانیفست) بود گردشگران با دو اتوبوس به شهرهای قاهره، آسوان و… با اسکورت و مراقبت پلیس مصر سفر کردند. دلیل همراهی پلیس‌، احتمال‌هایی بود که درباره‌ی نامشخص بودن محل فرود هواپیمای حامل مسافران ایرانی و اجازه ندادن برای ورود به شهر قاهره‌، داده می‌شد.

او تأکید کرد: اگرچه سفر گردشگران ایرانی به مصر‌، با گرفتن روادید گروهی انجام می‌شود، ولی هیچ‌یک از برنامه‌ها و مقاصد، بویژه قاهره به هیچ وجه حذف نمی‌شود و نخواهد شد،‌ حتا اگر شرایط مناسب نباشد نیز ما برنامه‌ی دیدن اهرام ثلاثه را برای چند ساعت خواهیم داشت.

او که خودش سرپرستی این گروه را برعهده داشت، اظهار کرد: گردشگران ایرانی به معنی واقعی، فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را به‌نمایش گذاشتند و مردم کوچه و بازار مصر هم مدام به ایرانی‌ها ابراز علاقه می‌کردند و خواهان انتقال سلام‌شان به مردم ایران بودند. همچنین کیفیت پذیرایی در این تور واقعا تشریفاتی بود،‌ به طوری که گردشگران حتا به تهیه‌ی یک بطری آب نیاز نداشتند.

حاتمی‌پور اضافه کرد: گروه ما حدود چهار ساعت از موزه‌ی ملی مصر در میدان التحریر و همچنین سه ساعت از اهرام ثلاثه دیدن کرد، بدون آن‌که هیچ برخورد خارج از عرفی را دیده باشد.