مصر

مقامات گردشگری مصر اعلام کرده‌اند، هدف آنها جذب سالانه 12 میلیون گردشگر تا سال 2017 میلادی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، گردشگری مصر که در چند سال اخیر همواره با بحران در صنعت گردشگری روبه رو بوده، در سه ماهه نخست سال 2016 نیز شاهد نزول 40 درصدی گرشگران بوده که این امر عمدتا به سبب ناامنی حاصل از حملات گروه تروریستی داعش ایجاد شده است.

در اکتبر سال 2015 میلادی نیز یک فروند هواپیمای مسافربری حامل گردشگران روس بر فراز صحرای سینا در یک انفجار تروریستی سقوط کرد که به کشته شدن شمار فراوانی از گردشگران روس، یکی از منابع اصلی درآمد گردشگری مصر انجامید و در ژانویه امسال نیز سه گردشگر در منطقه‌ای گردشگری در دریای سرخ توسط مردان مسلح به چاقو کشته شدند.

همچنین قتل یک دانشجوی ایتالیایی مقطع دکترای دانشگاه آکسفورد در مصر موجب ایجاد تنش میان دو کشور شده که این امر بیشترین تاثیر را بر روی جذب گردشگران ایتالیایی در مصر داشته است اما مقامات مصری ابراز امیدواری کردند روابط میان دو کشور بهبود یابد.

«یحیی راشد»، وزیر گردشگری مصر در این‌باره گفت: دولت مصر دست در دست با سایر کشورها مشغول کار است و ما روابط قدرتمندی با روسیه و ایتالیا داریم. ما همچنین امیدواریم امسال شاهد افزایش شمار گردشگران از کشورهای منطقه خلیج فارس باشیم.

وی ادامه داد: ما در سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با آمار مشابه در سال گذشته شاهد 40 درصد کاهش گردشگر بوده‌ایم، اما به هر حال در هر امر منفی یک منطقه مثبت هم وجود دارد. شمار گردشگران از منطقه خلیج فارس در مقایسه با سال گذشته 45 درصد افزایش داشته که این امر حاکی از اهمیت گردشگری منطقه خلیج فارس در مصر است.

به گزارش رویترز، وزیر گردشگری مصر همچنین از بهبود مسائل امنیتی در سراسر کشور شامل فرودگاه‌ها به گردشگران خارجی اطمینان داد و گفت افراد ما به صورت شبانه روز مشغول کارند و شما باید بخشی از تلاش‌هایی که برای افزایش امنیت در همه جا صورت می‌گیر را ببینید. مصر امن است.

صنعت گردشگری مصر که یکی از حیاتی‌ترین منابع درآمد دولت مصر است، از سال 2011 و با ناآرامی‌هایی که به برکناری حُسنی مبارک انجامید وارد بحران شد‌، این در حالیست که پیش از آن و تا سال 2010 سالانه 14.7 میلیون گردشگر خارجی از مصر دیدن می‌کردند، اما این آمار در سال 2011 به یک باره 9.8 درصد نزول پیدا کرد.