مصر

درآمدهای حاصل از گردشگری مصر از زمان منع سفر روس‌ها به این کشور حدود 1/3 میلیارد دلار کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شریف اسماعیل‌ نخست وزیر مصر در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان کرد که پس از انفجار یک هواپیمای مسافربری روس بر فراز شبه جزیره “سینا” و متعاقب آن عدم پرواز خطوط هواپیمایی روسیه به مقصد مصر‌، درآمدهای گردشگری این کشور با کاهش قابل ملاحظه 1/3 میلیارد دلاری روبه رو شده است.

قاهره هفته گذشته برای اولین بار اعتراف کرد که ماجرای سقوط هواپیما در صحرای سینا که به کشته شدن 224 گردشگر روسی در ماه اکتبر 2015 انجامید، یک اقدام تروریستی بوده است و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر عنوان کرد که تروریست‌ها با هدف ضربه زدن به صنعت گردشگری و روابط ما با روسیه این هواپیما را منهدم کرده‌اند.

در فاصله‌ای کوتاه پس از این حادثه‌ در اکتبر 2015، روس‌ها تمامی پرواز‌های مسافربری خود را به مصر متوقف کرد و خطوط هوایی مصر نیز به سبب نبود امنیت، پروازی به روسیه در برنامه کاری قرار ندادند.

به گزارش «راشا تودی»، این اقدامات موجب بروز نگرانی فراوانی در میان مقامات مصری شد و صنعت هفت میلیارد دلاری این کشور را در معرض سقوط قرار داد.

مقامات روسی قول داده‌اند،در صورتی که مسکو اطمینان حاصل کند که فرودگاه‌های مصر از قوانین امنیت هوایی پیروی می‌کنند‌، پروازهای میان دو کشور از سرگرفته خواهد شد.

علی رغم رکود اخیر گردشگری در مصر‌، این صنعت همچنان یکی از ستون‌های اساسی اقتصاد این کشور و منبع حیاتی ارز خارجی محسوب می‌شود.

هفته گذشته‌، قیمت پوند مصر پول رایج این کشور به دلیل کمبود ارز خارجی به کمترین میزان خود از سال 2013 تاکنون رسید.

کمبود گردشگر در مصر موجب شده پیش بینی رشد اقتصادی مصر نیز در سال جاری مالی از بیش از 5 درصد به حدود چهار درصد نزول پیدا کند و این به آن معناست که کسری بودجه مصر در سال 2016 چیزی در حدود یازده درصد از تولید ناخالص ملی خواهد بود.