مصر

بمب‌گذاری، ناآرامی‌های سیاسی و سقوط هواپیما از جمله عواملی هستند که صنعت گردشگری پررونق کشور تاریخی مصر را با بحرانی بی‌سابقه روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جاذبه‌های گردشگری متروک و خلوت و هتل‌های خالی ماحصل ناآرامی‌های چند سال اخیر در کشور مصر است که بیش از هرچیز دیگر گریبان صنعت گردشگری این کشور را گرفته است، کشوری که یکی از وابسته‌ترین اقتصادها را به گردشگری دارد.

صنعت گردشگری مصر از سال 2011 و با اعتراض‌های ضد دولتی در این کشور نزول قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و مصری‌ها که پیش از آن سالانه پذیرای 15 میلیون گردشگر بودند، در سال 2014 میلادی 9.9 میلیون نفر گردشگر خارجی داشتند.

بمب‌گذاری تروریستی یک فروند هواپیمای روسی و سقوط آن در صحرای سینا نه تنها موجب شد روس‌ها که مهمترین منبع جذب گردشگر مصر بودند تمایلی به حضور مجدد در این کشور نداشته باشند، بلکه موجب شد خطوط هواپیمایی بریتانیا نیز پروازهای خود را تا سال آینده به مقصد مصر به حالت تعلیق درآورد.

گردشگران روس و انگلیسی حدود 70 درصد از مجموع گردشگران ورودی به مصر را تشکیل می‌دهند و در صورتی که این روند نزولی ادامه یابد، اقتصاد وابسته به گردشگری مصر ضربه بزرگی خواهد خورد.

صنعت گردشگری بیش از 11 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت سالانه 3 میلیون گردشگر روس و یک میلیون گردشگر انگلیسی وارد خاک مصر می‌شوند.

نشریه دیلی میل در گزارشی تصویری به وضعیت نابسامان صنعت گردشگری در شهر بندری شرم‌الشیخ یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور مصر پرداخته است، تصاویری که حاکی از سواحل خالی از گردشگر، هتل‌های نیمه تمام و بحران در کشور مصر است.