تاج‌ محل

مرکز تحقیقات باستان‌شناسی هند اعلام کرد، هیچ‌یک از آثار باستانی این کشور از جمله «تاج محل» تحت تاثیر زلزله 7.9 ریشتری نپال قرار نگرفته و همگی در سلامت کامل به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا، پس از زلزله مهیبی که دو هفته پیش نپال را لرزاند و بسیاری از بناهای تاریخی را با خاک یکسان کرد،‌ مسئولین باستان‌شناسی هند به فکر افتادند سلامت آثار تاریخی این کشور را مورد بررسی قرار دهند.

در گزارشی که مرکز تحقیقات باستان‌شناسی هند (ASI) منتشر کرده آمده است: پس از زلزله 25 آوریل نپال‌، ما تمام گروه‌هایمان در شمال هند را به کار گرفتیم تا بناهای تاریخی را مورد بررسی قرار دهند و شرایط آن‌ها را چک کنند. همه آثار تاریخی در سلامت کامل هستند.

بسیاری از بناهای تاریخی که در شمال هند هستند، ‌در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و از اهمیت بالای تاریخی و فرهنگی در هند برخوردار هستند.

زلزله 7.9 ریشتری نپال روز 25 آوریل رخ داد و پس‌لرزه‌ای 6.6 ریشتری را به دنبال داشت. کارشناسان باستان‌شناسی با تاکید بسیار، نگران آسیب احتمالی به «تاج محل» بودند. این بنای تاریخی بین سال‌های 1631 تا 1648 توسط پادشاه «شاه جهان» برای همسرش ساخته شد. این جاذبه گردشگری هر ساله میلیون‌ها مسافر را از کشورهای مختلف جهان به خود جذب می‌کند.