کشف اسکلت

شازند- اسکلت کامل و دست نخورده یک مرد با قدمت ۷۵۰۰ سال، در تپه باستانی سرسختی علیا شهرستان شازند، در عمق شش متری زمین کشف و به موزه چهار فصل اراک انتقال داده شد.

سرپرست گروه انتقال اسکلت اعزامی پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر در این باره گفت: کار انتقال این اسکلت توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت کشور انجام شده که قبل از آن کار انتقال مکشوفات خیابان مولوی تهران را بر عهده داشته است.

حمید فرهی با اشاره به ویژگی این اسکلت گفت: این اسکلت از شرایط خاصی مثل قرار گرفتن در عمق زیاد و مکان محدود برخوردار بود که روند انتقال آن را مشکل کرد.

وی اظهار کرد: بعد از کشف این اسکلت کار برش زدن و قالب زدن با گچ آن انجام شده و سپس به موزه چهار فصل اراک انتقال پیدا کرد.

فرهی تصریح کرد: بعد از انتقال این اسکلت باستانی، طی دو ماه آینده بعد از خشک شدن کار، مراحل تثبیت استخوان و استحکام بخشی انجام شده و به نمایش گذاشته می شود.

یکی از اعضای این گروه انتقال اسکلت هم با بیان اینکه این اسکلت در عمق شش متری زمین کشف شده، گفت: وسایل قابل توجهی از جمله لاک لاک پشت و یک سری وسایل سایش که مخصوص سایش غلات بوده در کنار این اسکلت به دست آمده است.

فتح الله نیازی با اشاره به فرم این اسکلت افزود: فرم این اسکلت به صورت چمباتمه ای بوده که احتمالا رو به آفتاب دفن شده و همچنین با توجه به اعتقاد گذشتگان به زندگی پس از مرگ، یک سری لوازم گرمایشی مانند اجاق نیز به همراه این اسکلت پیدا شده است.

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی این منطقه هم با اشاره به سالم بودن اسکلت و حتی دندان های آن، گفت: مهم ترین دلیلی که باعث سالم ماندن این اسکلت شده عناصر و جنس خاک این تپه تاریخی است.

غفور کاکا افزود: ویژگی مهم این خاک وجود آهک و اسید بسیار پایین و بالا بودن درصد نمک این خاک است که باعث از بین نرفتن اسکلت بعد از هفت قرن سال شده است.