تپه قلندرون

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف دیواره ها و آثاری در تپه تاریخی قلندرون شازند خبر داد که قدمت این تپه تاریخی را از دوره سلجوقی به دوره هخامنشی و ۲۵۰۰سال قبل می رساند.

سیدمحمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تپه تاریخی قلندرون شازند در سال ۸۱ در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسید و طی تحقیقات قبلی قدمت آن مربوط به دوران سلجوقیان تخمین زده شده بود.

وی افزود: طی کاوش های چند هفته اخیر در این تپه تاریخی، آثاری به دست آمد که مشخص شد قدمت آن به حدود دو هزار و ۵۰۰ سال قبل و دوران هخامنشی می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان داشت: آثار کشف شده مربوط به دوره هخامنشیان در این تپه تاریخی شامل دیوارهای خشتی بوده و پلان و طرح بنا، سنگ ها و ستون های اکتشاف شده متعلق به دوران هخامنشی است.

حسینی خاطرنشان ساخت: کاوش های باستان شناسی در این منطقه از یک ماه قبل آغاز شده و تا ده روز دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: تاکنون در منطقه زاگرس جز مناطقی در استان فارس، تپه ای با این میزان قدمت اکتشاف نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: شواهد نشان می دهد که این تپه سه دوره تاریخی را طی کرده، ساخت و ساز اولیه مربوط به دوره هخامنشی بوده، سپس در دوره سلجوقیان ساخت و سازهایی بر روی همان بنای هخامنشی صورت گرفته و در نهایت دوره سوم ساخت و ساز در این تپه تاریخی به زمان قاجار بازمی گردد.

حسینی خاطرنشان ساخت: در کاوش از این تپه تاریخی ظروفی نیز به دست آمده که قدمت آن مربوط به دو هزار و ۵۰۰ سال قبل و دوره هخامنشی است.