آرامگاه فردوسی

گمانه زني باستان شناسي در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسي به مساحت حدود ۷ هكتار به کشف پی سوز سفالی با لعاب فیروزه ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری انجامید.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عباس زاده سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی گفت که اين طرح با هدف بررسي علمي و باستان شناسي و لايه نگاري اين منطقه انجام شد. پس از گمانه زنی لایه های تاریخی و رسیدن به آثار معماری و اشیای تاریخی کار متوقف شد. در این طرح ۱۷گمانه ایجاد شد و در اغلب گمانه ها تا عمق ۳/۵متری پیش رفتیم.

سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی تصریح کرد: به جز یکی دو مورد که به زباله برخوردیم طبق برنامه در گمانه هایی که به آثار تاریخی نرسیدیم تا خاک بکر پیش رفتیم.همچنین  اتمام طرح گمانه زنی به هدف اولیه که یافتن لایه های تاریخی در محوطه بود رسیدیم و برایمان ثابت شد که در این منطقه آثار تاریخی وجود دارد.

عباس زاده تصریح کرد که در تمامی گمانه های ایجاد شده آثار و بقایای حضور انسان به چشم می خورد و در برخی از گمانه ها هم آثار معماری و اشیای سفالی مشاهده شد.

وی عمده ترین شی تاریخی حاصل از این طرح را پی سوز سفالی دارای لعاب فیروزه ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری اعلام کرد. در بخش معماری نیز بقایای دیوار و کف پوش آجری مهمترین یافته گروه بود و برای ادامه کار و انجام کاوش دراین محوطه تاریخی، گمانه ها باید وسیع تر شوند.