شیء تاریخی

59 هزار و ۷۴۶ شیء توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی در ۱۰ ماهه اخیر کشف شده که از این تعداد اصالت و تاریخی بودن ۱۱ هزار و ۷۲۳ قلم شیء به اثبات رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه اشیای تاریخی کشف شده توسط یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور پیش از ظهر روز دوشنبه در مجموعه تاریخی کاخ گلستان افتتاح شد و قرار بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در این برنامه حضور داشته باشد ولی به برنامه نرسید.

در حاشیه این نمایشگاه نشست خبری سردار تقی مهری رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری اقدامات خوبی در یگان حفاظت میراث فرهنگی در زمینه کشف آثار تاریخی کشور انجام شده است. برای برنامه سوم توسعه در دهه ۸۰ یگان حفاظت برای سازمان میراث فرهنگی راه اندازی شد واز آن زمان اقدامات موثری برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و کشف قاچاق آثار فرهنگی انجام شد.

وی گفت: اقدامات انجام شده در ۱۰ ماهه سال جاری به دو صورت بوده است، یک سری از اقدامات به صورت مستقل توسط نیروهای یگان حفاظت انجام می شد و برخی از اقدامات بین یگان حفاظت و پلیس های تخصصی مانند آگاهی برای جلوگیری از قاچاق اشیایی که در حال خروج از ایران بودند، انجام شد.

مهری گفت: ۵۹ هزار و ۷۴۶ شی تاریخی در ۱۰ ماهه سال جاری کشف شده که از این تعداد ۴۸ هزار شی تقلبی بوده است یعنی افرادی که دست به قاچاق اشیای تاریخی می زنند، بدل برخی از اشیاء را نیز جعل می کنند که این کار نیز جرم است. با این حال تعداد ۱۱ هزار و ۷۲۳ قلم از اشیای تاریخی اصل بوده اند و در این عملیات ها به دست آمده است. با همکاری سازمان میراث فرهنگی به دنبال این هستیم که بتوانیم با تقویت برنامه های کشف و آموزش نیروها در سطح تخصصی، نیروهای یگان قدرتمندتری در کشور داشته باشیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا تصریح کرد: در همه جای کشور تشکیلات یگان حفاظت را راه اندازی کرده ایم و در راستای آن نیروی انتظامی توانسته با برگزاری دوره های آموزشی، نیروهای تخصصی تری را پرورش دهد.  این دوره های تخصصی حتی برای انتقال تجربه به نیروها در سطح فرماندهان یگان نیز برگزار شده است. برای تخصصی کردن یگان حفاظت در آینده برنامه هایی پیش بینی شده و بحث مشارکت مردمی در حفظ آثار فرهنگی و تاریخی را پیش کشیده ایم.

وی گفت: اکنون ۱۱ هزار قلم شیء کشف شده در مجموعه کاخ گلستان به نمایش گذاشته نشده است. بسیاری از این اشیا قرار است در استانها به معرض نمایش گذاشته شوند.

سردار مهری همچنین تصریح کرد: تشکیل یگان در برنامه پنجساله سوم تصویب شد و در دهه ۸۰ سازمان میراث فرهنگی از اولین سازمان هایی بود که یگان حفاظت داشت. بر اساس قانون استخدام نیروی کار، تجهیز و امکانات و پشتیبانی به عهده سازمان مربوطه است و پلیس برای تهیه امکانات و تجهیزات و آموزش همکاری لازم را انجام می دهد ولی تامین اعتبار به عهده سازمان است.

 اقدامات انجام شده ولی ما تنها به یگان بسنده نکرده ایم. نیروی انتظامی علاوه بر تقویت آموزش نیروهایش از سایر پلیس های تخصصی هم استفاده کرده است. شاید بیش از ۶۰ درصد از کشفیات توسط آگاهی ها، کلانتری ها به دست آمده است.

امیدواریم در پنجساله ششم نسبت به بهره گیری از فناوری های پیشرفته اقدام شود.

وی گفت: نیروی انتظامی در سطح کشور برای حفاظت از میراث فرهنگی برنامه های خود را دارد و هر نوع تجهیزاتی که برای کشف آثار لازم داشته باشد استفاده می کند. حتی اگر جایی نیاز به اسلحه باشد محدودیتی نداریم چون آموزش یگان به عهده پلیس است و آموزش های انتظامی را نیز انجام می دهیم. ضمن اینکه به صورت مشترک برنامه های تخصصی را در دستور کار داریم.

نمایشگاه دستاوردهای یگان حفاظت در کشف آثار تاریخی در مجموعه کاخ گلستان به معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

در میان آثار کشف شده، گچ‌بریهای دوره ساسانی و حتی ظروفی از شهر جیرفت قرار دارند. در کنار آنها سکه های مفرغی و طلا نیز مشاهده می شود. ضمن اینکه آثاری نیز از دوره هخامنشیان به دست آمده، این اشیا بیشتر در تهران، خیابان منوچهری، گاندی و یا بهار به دست آمده است و قاچاقچیان نیز به مجازات اعمال خود رسیده اند.