آثار باستانی

یک باستان شناس با اشاره به کشف اثر انگشت ، پارچه، پیکرک های انسانی ، کوره پخت سفال و… در تپه دشت اعلام کرد که ایرانیان در ۵ هزار سال پیش از کود حیوانی انرژی تولید می کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی مرتضوی سرپرست گروه باستان شناسی تپه دشت این مطلب را امروز” شنبه ” در جلسه گزارش دومین فصل کاوش تپه دشت که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح ساخت.

او گفت: تپه دشت یک کارگاه تولید سفال است به وسعت ۷/۵ هکتار در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر سوخته و در شمال سیستان و بلوچستان قرار گرفته و براساس حفاری‌های اولیه قدمت آن به دوره دوم استقرار در شهرسوخته یعنی ۲ هزار و ۸۰۰ سال قبل ازمیلاد باز می‌گردد.

وی با اشاره به تداوم حفاری برای پیدا کردن نقاط مهم این کاوش، باستان شناسی افزود : فصل دوم حفاری در این محوطه از ۸ آذرتا ۹ دی به مدت ۳۰ روز انجام گرفت و ۱۲عضو هیأت حفاری به همراه یک کارشناس فنی فعالیت کردند.

این باستان شناس با اشاره به کمک گرفتن از باستان شناسی تجربی در این فصل از کاوش اظهار داشت:  تیم همزمان با حفاری، یک کوره مشابه با کوره‌ای که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته، شبیه‌سازی کرد با این تفاوت که ابعاد، ظرفیت و استاندارد‌های کوره شبیه‌سازی شده با کوره مورد استفاده در تپه دشت تفاوت داشت.

سرپرست گروه باستان شناسی تپه دشت خاطر نشان ساخت : هدف ازطراحی کوره، پخت سفال نبود بلکه بررسی واکنش باقی مانده‌های خاکستر کود‌های حیوانی با خاکستر کشف شده در این محوطه بود و  این کوره همانند کوره‌های قدیمی در جهت باد غالب منطقه ساخته شد، تا تأثیر انرژی باد نیز معلوم شود.

به گفته او درجه حرارت ناشی از سوختن چند تکه کود حیوانی در این کوره که علمی هم درست نشده بود، ۲۸۸ درجه سانتی‌گراد بود.

مرتضوی  با اشاره به  یافته‌های این فصل از کاوش گفت: دو کوره پخت سفال، چند پیکرک حیوانی و انسانی، تکه‌های پارچه، ظروف متعلق به دوره‌های دوم، سوم و چهارم استقرار در شهر سوخته (۲۸۰۰ سال قبل از میلاد) ‌کشف شده است.

 این باستان شناس افزود: همچنین اثر انگشت مربوط به اضافه‌های گل‌های سفالگری که در هنگام شکل دادن به سفال از آن کنده و دور انداخته شده است از دیگر یافته های این کاوش است،  این اثر انگشت به ما کمک می‌کند تا جنسیت و حتی سن و سال فردی را که در آنجا کار می‌کرده بدانیم.

به گفته او مقداری استخوان متعلق به  حیوان و یک دندان که ظاهراً مربوط به کودک ۷ یا ۸ ساله بوده نیز در این محوطه یافت شده است.

 او در باره تولید انرژی ازکود حیوانی در این منطقه گفت: این یک هنر است که در ۵ هزار سال قبل، می‌توانستند از کود حیوانی انرژی تولید کنند، مردم در آن زمان فهمیده بودند که گاو گیاهی را می‌خورده که آن گیاه منبع ذخیره انرژی است و بعد از دفع به عنوان سوخت قابلیت استفاده دارد.

این باستان شناس افزود: بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که پس از فصل اول حفاری این منطقه انجام گرفت، مشخص کرد کوره‌های تپه دشت، که مخصوص کود حیوانی بوده، ۸۰۰ درجه سانتی گراد حرارت تولید می‌کرده است.

‌‌ مرتضوی اظها رداشت : مهمترین یافته‌های ما در ۲ فصلی که کار کرده‌ایم پارچه، پیکرک‌های انسانی، کوره پخت سفال و اثرانگشت بوده که در واقع خیلی از نکات مبهم را برای ما روشن می‌کند.