کوهنوردی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تشکیل کارگروهی با مدیریت کمیته ملی طبیعت گردی به منظور صیانت و بهره برداری پایدار گردشگری از میراث طبیعی دماوند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی رحمانی موحد ضمن اشاره به اعزام گروه های کارشناسی کمیته ملی طبیعت گردی به منظور آسیب شناسی وضعیت گردشگری کوه دماوند گفت:  کوه دماوند به عنوان یکی از برجسته ترین آثار طبیعی ایران و نمادی از کشورمان در سطوح بین المللی با مشکلاتی جدی روبه روست و عوامل تهدید کننده آن روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود:  از میان حدود 5 هزار گردشگر و کوهنورد که طی تیرماه لغایت شهریورماه سال جاری به کوه دماوند سفر کرده اند؛ حدود 900 نفر خارجی بوده اند که این نشان از جذابیت این اثر طبیعی دارد.

رحمانی موحد با اشاره به ثبت دماوند به عنوان نخستین میراث طبیعی کشورمان، گفت: نظر به اهمیت این اثر، بازدید گروه کارشناسی کمیته ملی طبیعت گردی مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران به منظور آسیب شناسی و بررسی وضعیت گردشگری منطقه انجام گرفت تا بر مبنای آن کارگروهی ذیل کمیته ملی طبیعت گردی با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با مشارکت و حضور فعال بخشداری لاریجان، هیات کوهنوردی و تشکل های مردم نهاد مرتبط در استان، زمینه صیانت و بهره برداری پایدار گردشگری از این میراث ارزشمند طبیعی را فراهم آورد.

معاون گردشگری درباره انتظارات پیش روی کارگروه مذکور اظهار کرد: مشخص کردن کلیه ذینفعان، نقش و وظایف ایشان در مدیریت گردشگری کوه دماوند و شروع فعالیت های مرتبط با آموزش گردشگری، تعامل با کلیه عوامل بومی موثر بر گردشگری کوه دماوند، به ویژه راهنمایان محلی در راستای ساماندهی وضعیت، تعیین تعرفه ها، مسئولیت ها و چگونگی نظارت بر فعالیت ایشان بخشی از وظایف کارگروه صیانت و بهره برداری پایدار گردشگری به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین انسداد تمامی جاده های خاکی و فرعی منطقه و استفاده از آنها تنها به منظور ارائه خدمات امدادی و موارد اضطراری، برنامه ریزی برای توسعه پایدار طبیعت گردی در منطقه با مشارکت کلیه ذینفعان و گسترش حوزه فعالیت از جبهه جنوبی به تمامی بخش های کوهنورد بخش دیگری از چشم انداز فعالیت کارگروه مذکور شناخته می شود.

معاون گردشگری همچنین درباره اقدامات مورد نیاز ساماندهی محیط پیرامون دماوند، گفت: ساماندهی وضعیت واحدهای اقامتی موجود در منطقه «رینه» دماوند با تاکید بر فرصت های موجود در اقامتگاه‌های بوم گردی و استقبال گردشگران خارجی از این گونه واحدهای اقامتی و نیز پیگیری موضوع توقف و بهره برداری از معادن پوکه معدنی در حریم این میراث طبیعی و ایجاد اشتغال پایدار برای مردم بومی به یاری توسعه پایدار فعالیت های طبیعت گردی از جمله اقدامات الزامی به منظور ساماندهی محیط پیرامون کوه دماوند به شمار می آید.

این مقام مسئول در پایان کمیته ملی طبیعت گردی را به عنوان مرجع ملی هماهنگ کننده فعالیت های طبیعت گردی کشور و نیز برقرار کننده تعامل با دستگاه های عضو فعال مسئول پیگیری و تاثیرگذار در تسریع فرآیند صیانت و بهره برداری پایدار گردشگری دماوند معرفی کرد.