d8با وجود عضویت کشورهای گردشگرپذیری چون مصر، مالزی و ترکیه در سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور درحال توسعه (D8)؛ اما گردشگری هنوز در اولویت این سازمان اقتصادی نیست و تاکنون هم تصمیمی درباره‌ی همکاری و فعالیت مشترک در زمینه‌ی گردشگری گرفته نشده است.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، سیدعلی‌محمد موسوی دبیر کل این دوره‌ی سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور درحال توسعه که به بهانه‌ی دومین نشست گردشگری D8 در تهران حضور دارد، درباره‌ی رویکرد این سازمان اقتصادی و کشورهای عضو نسبت به گردشگری، توضیح داد: این سازمان از ابتدای تشکیل‌اش، پنج اولویتِ تجارت، کشاورزی، صنعت، انرژی و حمل‌ و نقل را در دستور کار داشته و گردشگری در اولویت‌های آن نبوده است و نیست، برای همین تاکنون پیشرفت خارق‌العاده‌ای در زمینه‌ی گردشگری نداشتیم.

موسوی توجه به گردشگری را از زمان آمدن خودش به این سازمان، یعنی ژانویه‌ی 2013 دانست و افزود: از زمانی که به D8 ملحق شدم با توجه به تصویری که از گردشگری داشتم، آن را به عنوان فعالیت اقتصادی قلمداد کردم؛ چراکه معتقدم گردشگری می‌تواند یکی از منابع درآمدی کشورهای عضو باشد.

او همچنین امیدوار است، اجلاس بعدی این سازمان با موضوع گردشگری در سطح وزارتی و در پایتخت یکی دیگر از کشورهای عضو غیر از ایران برگزار و اعلامیه‌ی تهران نیز در آن اجلاس عملیاتی شود.

موسوی که در آغاز این نشست دوروزه در تهران به اعضای حاضر همچون نمایندگان کشورهای مصر، اندونزی، مالزی،‌ بنگلادش،‌ نیجریه و ایران، تهیه‌ی نقشه راه‌ گردشگری را پیشنهاد داد، گفت: تمام تلاشمان این است که برنامه‌ی عملی به منظور اجرای اعلامیه‌ی تهران،‌ تدوین شود و برای سال‌های آینده، برنامه‌ریزی کنیم که گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان محسوب شود.

دبیر کل D8 در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است اعضا در این نقشه‌ی راه به تبادل گردشگر با یکدیگر بپرازند؟ اظهار کرد: این مسأله به توافق کشورهای عضو بستگی دارد. وقتی کشورها گزارش‌هایی از فعالیت‌های گردشگری خود بدهند، می‌توانند روی مولفه‌ها و عناصر این نقشه کار کنند و در این‌باره به نتیجه برسند.

وی همچنین به این سوال که چرا از سال 2008 میلادی که نخستین اجلاس این سازمان برگزار شد، تازه قرار است نقشه‌ی راه برای گردشگری تدوین شود؟ پاسخ داد: این اتفاق به خاطر در اولویت نبودن گردشگری رخ داده است. در واقع گردشگری می‌تواند منبع درآمدی برای کشورها باشد و به عنوان یکی از مباحث اقتصادی مطرح شود؛ ولی مسأله آن است که هنوز اختلاف نظر درباره‌ی ماهیت اقتصادی گردشگری وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در اجلاس تهران هیچ وزیر یا مقام عالی رتبه‌ی گردشگری از 8 کشور عضو در این اجلاس حضور ندارد و با توجه به مشارکت اندک اعضای حاضر در رأی دادن‌های نخستین روز اجلاس به موضوعات مطرح شده، چرا کشورهای عضو حضور منفعلانه‌ای در اجلاس تهران دارند؟ گفت: اجلاس تهران اصلا در سطح وزرا نبود و با این موضوع هم تدوین نشده بود. نمایندگان هفت کشور عضو در این اجلاس حضور داشتند و تنها غائب پاکستان بود که آن هم خیلی وقت است به دلیل مشکلات داخلی نمی‌تواند در اجلاس‌های این سازمان شرکت کند؛ ولی سطح و تعداد اعضا در اجلاس تهران خوب بوده است.

وی اضافه کرد: درباره‌ی حضور منفعلانه‌ی اعضا باید گفت که سازمان هنوز در بخش گردشگری کاری انجام نداده است که حالا پیش ببرد. در واقع دامنه‌ی فعالیت این سازمان، اقتصادی است و با وجود آن‌که گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد کشوری همچون ترکیه (یکی از اعضای D8) به شمار می‌آید و مالزی (عضو دیگر این سازمان) در گردشگری روند توسعه را پیش گرفته است؛ ولی این موضوع هنوز در اولویت سازمان نیست و پیشرفت زیادی در آن نمی‌بینیم.

موسوی بیان کرد: کشورهای D8 یک میلیارد نفر جمعیت دارند و از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری خوبی بهره‌مند هستند و اگر این نگاه جدید نسبت به گردشگری در سازمان توسعه یابد می‌توان اجلاس‌های بیشتر و بهتری را برگزار کرد و به نتایج مطلوب رسید.