همایش

همایش ملی میراث روایی با هدف زنده کردن سنت اصیل و دیرینه قصه گویی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: تا کنون حدود ۹۰ مقاله برای دبیرخانه علمی این همایش که ۱۷ و ۱۸ اسفند بر گزار می شود، ارسال شده و صورت کامل مقاله های همایش نیز در تابستان ۱۳۹۴ منتشر خواهد شد.

حسن زاده افزود: استقبال از این همایش از سوی محققان و اندیشمندان ایرانی نشان می دهد که جامعه محققان و پژوهشگران کشور در حوزه علوم انسانی با اهمیت ساختارهای روایی به مثابه بخشی مهم از میراث فرهنگی و تمدنی کشورمان آشنا هستند.

او تصریح کرد: لازم است تا از طریق تولید و تجمیع علم در ارتباط با موضوع یادشده، امکان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی وعمومی در کشور بر اساس انواع روایت ممکن شود.

این مردم شناس با اشاره به اینکه در این همایش صورت هایی اصیل از سنت و هنر قصه گویی اقوام ایرانی ارائه خواهد شد گفت: نمایشگاه نقاشی با نام افسانه به قلم نقش و نقاشی از برنامه های جنبی این همایش خواهدبود.

حسن زاده گفت: روایت ها به شکلی مداوم خلق، تفسیر و باز تفسیر می شوند و در فضا و فرهنگ عمومی جایگاهی مهم و برجسته دارند وماهم در فرهنگ شفاهی سنتی و هم در فرهنگ شفاهی شهری و مدرن، با ظهور ساختارهای روایی گوناگونی روبه رو می شویم که بخشی از آنها در گفت و گو با اشکال کهن روایی شکل می گیرند.

رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: به همین دلیل، شورای فرهنگ عمومی کشور نیز به همکاری گسترده با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این همایش پرداخته است.

حسن زاده در ارتباط با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان ساخت که بزودی تفاهمنامه ای میان رییسان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شورای فرهنگ عمومی کشور به امضا خواهد رسید که فعالیت های مشترک علمی و تحقیقی دو مرکز را دربر خواهد گرفت و همکاری دومرکز در برپایی همایش یاد شده نیز در این چارچوب صورت گرفته است.